Japanese Red Cinema: Koji Wakamatsu & Masao Adachi | Offscreen
JAPANESE RED CINEMA: KOJI WAKAMATSU - Cinematek
Kōji Wakamatsu is een van de bad boys van de Japanse cinema. Zijn soft-erotische pinku-eiga films uit de woelige jaren 60 blijven, meer dan het werk van zijn collega’s, diep verbonden met de sociale en politieke context. CINEMATEK presenteert u een greep films uit de beginjaren van zijn productiehuis Wakamatsu Pro, die 50 jaar na datum nog even inhoudelijk uitdagend als esthetisch baanbrekend blijken.
De eerste film van Wakamatsu die het Westen bereikt, zorgt bij zijn selectie op het filmfestival van Berlijn in 1965 meteen voor een diplomatieke rel. De Japanse overheid is niet gediend met het sombere en rauwe portret van een terneergeslagen en vervreemde Japanse middenklasse in Secrets behind the wall en oefent tevergeefs druk uit om de film van de affiche te halen. Wakamatsu komt versterkt uit de ervaring en richt zijn eigen productiehuis, Wakamatsu Pro, op. Hij begint ook een uiterst vruchtbare samenwerking met scenarist Masao Adachi.
Met Adachi sluipen zowel avant-gardistische elementen als een vorm van surrealisme binnen (Violated angels, Go go second time virgin) en worden linkse militante groeperingen vaak het onderwerp, zoals in Ecstasy of the angels, Season of terror en Sex Jack. Hun eerste samenwerking, The embryo hunts in secret, handelt over een bedrijfsbaas die zijn secretaresse gijzelt om van haar zijn (seks)slaaf te maken. De film wordt in 1967 op ons eigenste EXPRMNTL festival door een deel van het publiek als misogyn verguisd, al heeft Wakamatsu het duidelijk meer over sociale uitbuiting. Niettemin is het voor de toeschouwer soms raden naar de betekenis van bepaalde allegorieën.
Poëzie en symboliek betekenen niet dat Wakamatsu de voeling met het hedendaagse Japan verliest. De onderwerpen komen vaak rechtstreeks uit televisiejournaals en krantenkoppen. Shinjuku mad en Running in madness, dying in love openen met beelden van de gewelddadige rellen tussen linkse universiteitsstudenten en de nationale garde. De zelfmoord van Mishima dient als het vertrekpunt voor The woman who wanted to die.
De revolutie is ook cultureel. De opschudding wordt veroorzaakt door artistieke bewegingen die sterk verankerd zijn in de sociale strijd die nieuwe vormen verkennen en uit de oude cocons barsten. In de filmwereld wordt het rigide systeem van de grote studio’s in vraag gesteld. Er komen alternatieven tot stand en een daarbij behorende nieuwe generatie cineasten. Er ontstaat ruimte voor vrije expressie, zowel in de geëngageerde documentaire als in de erotische cinema in de marge van de nouvelle vague. De combinatie van het gespannen sociale klimaat, dat soms gewelddadige proporties aanneemt, en de vrijheid van experiment voedt een rijke en dynamische filmproductie, sterk beïnvloed door de tijdgeest, en desalniettemin nog steeds pertinent vandaag de dag. Wij verkennen deze context aan de hand van de sleutelfiguur Masao Adachi.
De onafhankelijke Japanse cinema van Wakamatsu en Adachi heeft doorheen de jaren niets van zijn woede of engagement verloren.
The Ugly One
Na zijn eerste ontmoeting met Masao Adachi, zet Eric Baudelaire samen met hem een nieuw creatieproces in gang, en beantwoordt daarmee Adashi’s verlangen om terug te keren naar Libanon zonder dat dit fysiek mogelijk is. In een unieke samenwerking realiseren de twee filmmakers een verhaal in revolutionaire groeperingen over engagement, leven en liefde.
The Ugly One
Na zijn eerste ontmoeting met Masao Adachi, zet Eric Baudelaire samen met hem een nieuw creatieproces in gang, en beantwoordt daarmee Adashi’s verlangen om terug te keren naar Libanon zonder dat dit fysiek mogelijk is. In een unieke samenwerking realiseren de twee filmmakers een verhaal in revolutionaire groeperingen over engagement, leven en liefde.
The Ugly One
Na zijn eerste ontmoeting met Masao Adachi, zet Eric Baudelaire samen met hem een nieuw creatieproces in gang, en beantwoordt daarmee Adashi’s verlangen om terug te keren naar Libanon zonder dat dit fysiek mogelijk is. In een unieke samenwerking realiseren de twee filmmakers een verhaal in revolutionaire groeperingen over engagement, leven en liefde.
The Anabasis of May and Fusako Shigenobu
Fusako Shigenobu verlaat Japan in 1971. Ze was de oprichtster van het Japanse Rode Leger, een extreemlinkse terroristische groepering die de Palestijnse strijd ondersteunde, en leefde 30 jaar lang in Libanon. Ze kreeg er een dochter, May, die in de clandestiniteit werd geboren en er opgroeide.
The Ugly One
Na zijn eerste ontmoeting met Masao Adachi, zet Eric Baudelaire samen met hem een nieuw creatieproces in gang, en beantwoordt daarmee Adashi’s verlangen om terug te keren naar Libanon zonder dat dit fysiek mogelijk is. In een unieke samenwerking realiseren de twee filmmakers een verhaal in revolutionaire groeperingen over engagement, leven en liefde.
Sex Jack
Net zoals heel wat andere films uit deze periode, opent "Sex Jack" met beelden van de anti-Anpo demonstraties, door Wakamatsu indrukwekkend in prachtig zwart-wit cinemascopeformaat gebracht. Belanden doen we daaropvolgend bij een groep jonge militanten. Nu hun schuilplaats door de politie werd ontdekt en hun leider gearresteerd, zijn ze het noorden kwijt.
Conference: The cinema of Masao Adachi & Kôji Wakamatsu
Ter gelegenheid van dit programma verwelkomt Cinema Nova, in samenwerking met Cinematek, twee specialisten van de Japanse cinema voor een lezing (in het Engels). Vanuit Japan zal ook Masao Adachi deelnemen. Gratis toegang.
Red Army-PFLP: Declaration of World War
In 1971, na de presentatie van "Sex Jack" op het filmfestival van Cannes, trokken Wakamatsu en Adachi naar het Midden-Oosten om een idee te krijgen van de strijd van het Palestijnse volk. Met behulp van Fusako Shigenobu, een Japanse vrouw die ze in Beiroet ontmoetten, bezochten ze de Palestijnse kampen in Libanon en Jordanië, en deelden ze het dagelijkse leven van de opstandelingen.
Secrets behind the Wall
Een jonge introverte student bespioneert zijn buren met een verrekijker in een betonnen slaapstad die zich ontpopt tot een theater vol seksuele en affectieve afwijkingen. Een kijk op de vervreemding, de frustraties en de malaise van de Japanse samenleving van na de nederlaag van 1945.
Ecstasy of the Angels
Een explosieve cocktail van rebellie, seks, geweld en dialectiek, en dat vaak allemaal tegelijkertijd met een flair die enkel Wakamatsu toebehoort. We zien Wakamatsu op het toppunt van zijn kunnen, met een indrukwekkende mise-en-scène in zwart-wit én kleur, een memorabele geluidsband, en heel wat heftige emoties.
A.K.A. Serial Killer
De 19-jarige Norio Nagayama begaat vier schijnbaar zinloze moorden. Adachi maakt een documentair film-essay gebaseerd op de "theorie van het landschap": "Alle landschappen die we zien in leven van alledag, en vooral de mooie landschappen op postkaarten, zijn fundamenteel verbonden met een dominante machtsfiguur (...), het is Japan dat gek en misdadig maakt, het is Japan dat zelf toxisch is."
The Embryo Hunts in Secret
In een appartement met een strak interieur, tracht een baas één van zijn bedienden tot slaaf te maken. Een infernaal huis-clos, gedraaid in vijf dagen en in een minimalistische stijl, dat freudiaanse neuroses aanschouwelijk maakt met behulp van een dosis geweld en erotiek die voor de censuur niet door de beugel kon.
Three resurrected Drunkards
Drie jonge Japanners die na school even in de zee zijn gaan zwemmen, ontdekken met geamuseerde verbazing dat hun op het strand achtergelaten kleren ingewisseld zijn door Koreaanse tunieken. Nog maar net getooid in Koreaanse klederdracht, komen ze in een serie onverwachte verwikkelingen terecht zonder dat het trio daar ooit hun goede humeur bij verliest.
Prisoner / Terrorist
Deze compacte en unieke film is een vrije bewerking van een tekst van Auguste Blanqui, en is gebaseerd op zijn eigen belevenissen. M., een fictieve incarnatie van Kôzô Okamoto (lid van het Japanse Rode Leger, betrokken bij de tournee van de Rode Bus en enige overlevende van de zelfmoordoperatie van de luchthaven van Lod in Israël in 1972), valt tijdens zijn opsluiting ten prooi aan opperste verwarring.
Violated Angels
Een psychisch geremde jongeman wordt uitgenodigd om in een slaapzaal met verpleegsters naar een vrijpartij te komen kijken. Het maakt een razende moordlust in hem wakker. Een excessief portret van een maatschappij 'die de moordenaars heeft die ze verdient', losjes geïnspireerd op een fait-divers dat in 1966 in Chicago plaatsvond.
- 1 of 3
- ››