Offscreenings 2016 | Offscreen
Het Offscreenings programma biedt een uitgekiende selectie van bijzondere, nieuwe en onuitgegeven films, met een voorliefde voor werk van onafhankelijke en nonconformistische filmmakers. Het gaat om films die zich op de 'cutting edge' van hedendaagse cinema bevinden. Ze vallen op door hun artistieke originaliteit, unieke visie of inventieve benadering van het (film)medium en het genre. Kom nu kijken naar de cultfilms van morgen.
Evolution
Op een geïsoleerd eiland leven enkel vrouwen en kleine jongens. De tienjarige Nicolas stelt zich vragen en ontdekt huiveringwekkende antwoorden. Een nachtmerrieachtige fantasie waarin Lucile Hadzihalilovic poëzie vindt in het groteske – adembenemend mooi in beeld gebracht door het Belgische camerawonder Manuel Dacosse.
11 Minutes
Een jaloerse man, zijn sexy echtgenote, een sleazy regisseur, een roekeloze drugskoerier, een team ambulanciers, een bezorgde student, een groep lunchende nonnen. Stadsbewoners wiens levens op elf minuten tijd helemaal veranderen. De nieuwste van Skolimowski is een meesterlijk gemonteerde thriller.
Evolution (tweede vertoning)
Op een geïsoleerd eiland leven enkel vrouwen en kleine jongens. De tienjarige Nicolas stelt zich vragen en ontdekt huiveringwekkende antwoorden. Een nachtmerrieachtige fantasie waarin Lucile Hadzihalilovic poëzie vindt in het groteske – adembenemend mooi in beeld gebracht door het Belgische camerawonder Manuel Dacosse.
The 1000 Eyes of Dr Maddin
Guy Maddin wordt vaak de Canadese David Lynch genoemd. Ontdek de eigenzinnige filmmaker en zijn onnavolgbare, surreële en zelfbewust anachronistische stijl via setbeelden en interviews met o.a. Isabella Rossellini, Kenneth Anger en Udo Kier. Een prijswinnende documentaire op het filmfestival van Venetië.
The Forbidden Room
Een cinefiele koortsdroom, ontsproten aan het geniale brein van Guy Maddin, waarin bonte kleuren en verweerde pellicule haasje over spelen met visuele inventiviteit en pure slapstick. Een absoluut genot om als toeschouwer mee te kolken in deze multi-narratieve wervelwind van hallucinante extravaganza.
Heart of a Dog
Wat eerst een portret lijkt van Laurie Andersons muzikaal getalenteerde terrier Lolabelle, groeit uit tot een aangrijpende meditatieve reflectie over sterfelijkheid, de huidige samenleving en het overlijden van haar partner Lou Reed. Afwisselend grappig, hartverwarmend, ontroerend en diepzinnig.
A la Recherche de l'Ultra-Sex
Vanuit een ruimteschip kijkt een groep astronauten machteloos toe hoe een pandemie de volledige wereldbevolking in seksbeluste gekken verandert. Pornoclips uit de genereus behaarde jaren 70 worden voorzien van een hilarische nieuwe dub door de makers van “Message à Caractère Informatif”.
Crumbs
Boven de Afrikaanse vlakte zweeft een gigantisch ruimtetuig. Nazi's, Ninja Turtles en Michael Jackson in een contemplatieve afrofuturistische SF-film waarin een bizar liefdesverhaal wordt gelinkt aan politiek geladen surrealisme, en je meevoert naar een zelden bezochte plek: post-apocalyptisch Ethiopië.
Bone Tomahawk
Op zoek naar twee ontvoerde dorpsgenoten, komt een groepje cowboys terecht bij kannibalistische holbewoners. Een knaller van een debuutfilm van de nieuwste Amerikaanse regiesensatie – een bijzonder bloederige horrorwestern met een mooie verzameling cultacteurs onder leiding van sheriff Kurt Russell.
Embrace of the Serpent
Een shamaan helpt een doodzieke ontdekkingsreiziger in de zoektocht naar diens laatste hoop op herstel: een geneeskundige plant diep in het Amazonewoud. Bloedmooie zwart-wit fotografie in een hypnotiserende en esoterische ervaring die zowel Werner Herzog, Miguel Gomes als “Apocalypse Now” oproept.
High-Rise
Een jonge dokter betrekt zijn nieuwe appartement in een torenflat. Het gebouw is opgedeeld volgens sociale klasse, met arme bewoners op de benedenverdiepingen en de rijkelui bovenaan. Britse enfant terrible Ben Wheatley verfilmt de dystopische klassieker van J.G. Ballard tot een hypergestileerde zwart-komische satire.
High-Rise (tweede vertoning)
Een jonge dokter betrekt zijn nieuwe appartement in een torenflat. Het gebouw is opgedeeld volgens sociale klasse, met arme bewoners op de benedenverdiepingen en de rijkelui bovenaan. Britse enfant terrible Ben Wheatley verfilmt de dystopische klassieker van J.G. Ballard tot een hypergestileerde zwart-komische satire.