KAZUHIKU HASEGAWA AND DIRECTOR'S COMPANY | Offscreen
THE YOUTH KILLER
Jun vermoordt zijn ouders tijdens een ruzie over zijn vriendin, Keiko (Mieko Harada, vooral bekend in het westen als de wraakzuchtige Lady Kaede in Ran) maar de plannen van het jonge stel om te vluchten lopen spaak. Gefilmd rond het halfvoltooide Narita-vliegveld, compenseert Hasegawa het pure punk-nihilisme van zijn debuutfilm met een pakkende score van Godiego.
RETREAT THROUGH THE WET WASTELAND
Een bende corrupte politieagenten plegen verkrachtingen en berovingen. Onder leiding van de charismatische antiheld Takeo Chii - die Dirty Harry op een koorknaap doet lijken – openen ze de jacht op een uit een inrichting ontsnapte ex-collega die op de vlucht is met een schoolmeisje. Hasegawa schreef het subversieve scenario voor deze Nikkatsu roman porno.
THE MAN WHO STOLE THE SUN
In dit revolutionaire meesterwerk van Hasegawa vertolkt Kenji Sawada een zachtaardige natuurkundeleraar die een atoombom in zijn appartement bouwt en ermee dreigt ze te gebruiken, tenzij de Rolling Stones toestemming krijgen om in Tokio op te treden. Bunta Sugawara (veteraan van vele yakuza-films) speelt de politieagent die hem op de hielen zit. Een absoluut te ontdekken cultparel!
HASEGAWA LECTURE: THE SIGNIFICANCE OF KAZUHIKO HASEGAWA AND THE DIRECTOR'S COMPANY IN JAPANESE CINEMA
In 1982 richtte Hasegawa de Director's Company op, een gedurfde onderneming die het filmproductielandschap hervormde en gedurende een korte periode van 10 jaar een drijvende kracht werd in de onafhankelijke Japanse filmindustrie. Hoewel hij nooit een andere film kon voltooien, werd Hasegawa een centrale figuur in de Japanse cinema eind 20e eeuw. Deze lezing, door Roland Domenig, verkent de carrière van Hasegawa en de Director's Company alsook hun betekenis in de context van de dynamische veranderingen in de Japanse film.
LUMINOUS WOMAN
Een bergbewoner uit Hokkaido doorzoekt de nachtclubs van Tokio op zoek naar zijn vermiste verloofde en ontmoet een ongelukkige operazangeres. Een uniek liefdesverhaal in een magenta gedrenkte, opmerkelijke visuele stijl vol vreemde en wonderlijke sequenties zoals deze waar worstelaars op leven en dood met elkaar vechten op weergalmende aria's van Puccini.
LOVE HOTEL
Een mislukte zakenman deelt een intense BDSM-ervaring met een studente die haar studies financiert met sekswerk. Twee jaar later is hij taxichauffeur en werkt zij op kantoor wanneer hun paden elkaar opnieuw kruisen. Een melancholische, maar prachtig gefilmde pinku-romance geproduceerd door Nikkatsu en The Director's Company.
EVIL DEAD TRAP
Een presentatrice van een late-night tv-show neemt haar crew mee naar een verlaten fabriek waarvan ze vermoedt dat het de locatie was voor een snuff-film. Haar collega's vallen echter één voor één ten prooi aan een onbekende moordenaar. Een innovatieve Japanse slasher vol groteske body horror, een snuifje giallo, en een van de pot gerukt einde.
TYPHOON CLUB
Het dagelijks leven van jonge adolescenten tijdens en buiten schooltijd tegen de achtergrond van een naderende tyfoon. In lange shots legt Sômai de typerende wervelwind aan emoties - van levensvreugde tot angst en somberheid - op de drempel van volwassenheid vast en levert een van de beste coming-of-age films ooit af.
THE CRAZY FAMILY
De Kobayashi's en hun twee kinderen verhuizen naar hun droomhuis in de buitenwijk van de stad, maar individuele obsessies met schoolwerk, J-pop, en termieten slaan op hol en huiselijk geluk ontaard in kluchtige veldslagen op het wilde geraas van kettingzagen. In zijn typisch anarchistische en exuberante stijl fileert Ishii hier -letterlijk- het Japanse modelgezin.
THE MAN WHO STOLE THE SUN
In dit revolutionaire meesterwerk van Hasegawa vertolkt Kenji Sawada een zachtaardige natuurkundeleraar die een atoombom in zijn appartement bouwt en ermee dreigt ze te gebruiken, tenzij de Rolling Stones toestemming krijgen om in Tokio op te treden. Bunta Sugawara (veteraan van vele yakuza-films) speelt de politieagent die hem op de hielen zit. Een absoluut te ontdekken cultparel!