ECO-HORROR & CLIMATE FICTION | Offscreen
In de nasleep van de ongeziene pandemie duiken we tijdens deze editie met de voeten vooruit in de giftige modder van het "anthropoceen", een term die het tijdperk beschrijft waarin de mensheid al tweehonderdvijftig jaar in staat is om het klimaat te verstoren en het aardse landschap van top tot teen te transformeren.
Hoewel er enige historische voorlopers zijn - zoals de Japanse filmreeks rond Godzilla - hebben ecologische horrorfilms de bioscoopbezoekers pas goed geterroriseerd sinds de jaren zeventig. In het zog van de opkomst van de milieubeweging werden steeds meer films ingeblikt met de wraak van de natuur als thema, een wraak die een reactie was op het wangebruik van het ecosysteem door de mens. De zogenaamde "Nature Strikes Back!" en "Animal Attack" films linkten de milieu-angsten van die dagen aan bloeddorstig wriemelend en vliegend gespuis, moorddadige fauna en dito natuurrampen.
Na die eerste ecologische horrorfilm boom van de jaren zeventig duurde het tot de eeuwwisseling eer het genre een terugkeer maakte door de grote poort in blockbuster hits als The Day After Tomorrow (2004) en andere special effect vehikels. Het genre evolueerde naar films die onze schuldgevoelens en angst weerspiegelen over de schade die we de natuur hebben toegebracht en de gevolgen daarvan die we nu al aan den lijve ondervinden. De wraak vanuit het dierenrijk lijkt verstomd door het angstaanjagende besef dat de mens het meest destructieve dier van allemaal is.
Op het programma staan maar liefst dertig films, verdeeld over Cinema Nova en Cinematek. Van een op hol geslagen klimaat (The Last Winter), vergelding vanuit het dierenrijk (Long Weekend) of uit de hand gelopen insectenplagen (Kingdom of the Spiders, Phase IV) tot pandemiën (The Andromeda Strain), pollutie (Frogs) en overbevolking (Soylent Green): het wordt een duistere trip doorheen de filmische verbeelding van klimaatangst, in een tijd waarin de dystopische sci-fi van de eerste ecologische genrefilms uit de jaren zeventig steeds meer een gevaarlijke en tastbare realiteit wordt.
THE BIRDS
In het kleine kuststadje Bodega Bay wordt de blonde schone Tippi Hedren aangevallen door een zwerm agressieve meeuwen. Het is het begin van een reeks incidenten waarbij onze gevederde vrienden zich en masse keren tegen de bevolking. Alfred Hitchcock verkeert in bloedvorm met deze nog steeds verontrustende eco horror film.
LONG WEEKEND
Ozploitation-klassieker waarin een stel hun huwelijk probeert te redden met een kampeertrip naar de ongerepte Australische kust alwaar ze blijk geven van een onverschillige minachting voor de plaatselijke flora en fauna. Maar de natuur laat niet met zich sollen en neemt onverbiddelijk wraak in deze baanbrekende eco horrorfilm.
PHASE IV
Gerestaureerde versie.
In de woestijn van Arizona onderzoeken twee wetenschappers een evolutionaire verschuiving in de mierenpopulatie die een gevaar dreigt te vormen voor de mensheid. Saul Bass’ enige langspeelfilm is een intelligente “creature feature” die griezelige horror mengt met een minimalistische esthetiek tot een aangrijpende en metafysische cultklassieker. Vertoond in zijn gerestaureerde versie!
INTERNATIONAL SYMPOSIUM: ALL HELL IS ABOUT TO BREAK LOOSE: ECO-HORROR, ENVIRONMENTAL ANXIETY AND GENRE CINEMA
Genrecinema heeft al verscheidene decennia aandacht voor ecologische kwesties. Soms is de aanpak genuanceerd en subtiel, maar vaak is het bombastisch, brutaal en in-your-face. Dit symposium onthult de verschillende manieren waarop een traditioneel verguisde vorm van cinema sociaal en cultureel belangrijke milieuproblematieken aankaart.
NO BLADE OF GRASS
In een nabije toekomst wordt Europa bedreigd door een door pollutie ontstaan virus dat zich vanuit China verspreid en alle oogsten vernielt. Een Britse familie ontsnapt aan de voedseltekorten, avondklok en rellen in London en trekt noordwaarts door een verwoest landschap vol onverwachtse gevaren. Post apocalyptische sciencefiction die vijftig jaar later nog steeds brandend actueel blijkt.
GODZILLA VS. THE SMOG MONSTER
Vergeet zure regen en de opwarming van de aarde! De ergste ecologische nachtmerrie is de met een meteoriet meegekomen microscopisch kleine buitenaardse levensvorm Hedorah die zich – voedend met de chemicaliën en het toxisch afval waarmee de mens de natuur vervuilt - muteert in een gigantisch “smogmonster”. Japan’s laatste hoop is Godzilla die het tegen de agressor opneemt in een ware strijd der titanen. Heerlijk ridicuul en meeslepend jaren zeventig entertainment.
PHASE IV
Gerestaureerde versie.
In de woestijn van Arizona onderzoeken twee wetenschappers een evolutionaire verschuiving in de mierenpopulatie die een gevaar dreigt te vormen voor de mensheid. Saul Bass’ enige langspeelfilm is een intelligente “creature feature” die griezelige horror mengt met een minimalistische esthetiek tot een aangrijpende en metafysische cultklassieker. Vertoond in zijn gerestaureerde versie!
KINGDOM OF THE SPIDERS
De onnavolgbare William Shatner speelt een dierenarts die onderzoek doet naar de dood van vee op het platteland van Arizona. Zijn flirt met een vrouwelijke arachnoloog wordt ruw verstoord wanneer ze zich realiseren dat pesticiden het evenwicht in de natuur hebben verstoord en resulteren in een onstuitbaar oprukkend leger dodelijke vogelspinnen.
PRINCESS MONONOKE
Miyazaki’s epische animé speelt zich af in het magische 14e-eeuwse Japan en vat het natuur-vs-technologie thema in een spannende complexiteit. Een prins reist naar het westen om een remedie te zoeken voor een dodelijke vloek, en komt terecht in het conflict tussen een verlichte industrieel en de oeroude geesten van het bos.
DAY OF THE ANIMALS
Door de aantasting van de ozonlaag veranderen dieren in het hooggebergte in moordlustige monsters. Slecht nieuws voor een groepje rugzaktoeristen dat net op dat moment door de Sierra Nevada trekt en aangevallen wordt door leeuwen, wolven, haviken, grizzlyberen en een Leslie Nielsen in overdrive.
STALKER
Een “Stalker” gidst een schrijver en een professor door een verboden en verraderlijke postindustriële woestenij, de Zone genaamd, op zoek naar een mysterieuze kamer die wensen kan vervullen. Tarkovsky’s science fiction meesterwerk verhult een veelheid aan betekenissen: een religieuze en metafysische trip, een allegorie voor ecologische en nucleaire catastrofen of een meditatie op het filmmedium zelf.
WATERWORLD
De poolkappen zijn gesmolten en de wereld staat volledig blank. Een samoerai-achtige zeeman (Kevin Costner) bevaart het ruime sop op zoek naar het mythische “Dryland”, terwijl Dennis Hopper en zijn bende kettingrokende piraten stokken in de zeilen steken. Deze onterecht verguisde blockbuster B-film levert op en onderwateractie in overvloed.
THE HELLSTROM CHRONICLE
Deze buitengewone documentaire integreert elementen van de horrorfilm om de potentiële dreiging van 's werelds insecten te illustreren. Met hun collectieve intelligentie, hoge werkcapaciteit en scherpe instincten, zo stelt de film, voeren ze een strijd tegen de mens om de suprematie van onze planeet. De verbluffende microfotografie (de film kreeg zelfs een Oscar) en de commentaarstem maken van de bijen, termieten en spinnen akelige monsters.
SOYLENT GREEN
In 1973 was het jaar 2022 nog genoeg veraf om er een beangstigende eco horrorfilm in te situeren. New York hongert, voedsel is artificieel, sterven gebeurt in euthanasiecentra en Charlton Heston gaat op zoek naar de onsmakelijke waarheid. Een morbide apocalyptische visie op pollutie, sociale ongelijkheid en overbevolking.
SILENT RUNNING
Terwijl het plantenleven uitsterft wordt een vloot ruimtevaartuigen uitgestuurd met de laatste overblijfselen van de flora van de blauwe planeet. Bruce Dern is het enige bemanningslid dat om de waardevolle lading geeft, dus als er een bevel komt om het te vernietigen, komt hij in opstand. Een melancholische, visionaire film en een verbluffend regiedebuut voor effectentovenaar Trumbull.
- 1 of 3
- ››