DEATH ON FILM: MONDO, SNUFF & SHOCKUMENTARY | Offscreen
Een opmerkelijke selectie rolprenten over het vastleggen van dood op film en de menselijke drang om ernaar te kijken. Klassiekers en cultfilms worden afgewisseld met extreme cinema en pure trash waarbij de dood wordt geëxploiteerd als een pornografie van het geweld. Michael Powel’s "Peeping Tom", "Last House On Dead End Street", de infame "Faces of Death" en "Guinea Pig" series, de Belgische "Des morts" en "C’est arrivé près de chez vous", Haneke’s "Benny’s Video" of "The Blair Witch Project" en "[REC]": het uitgebreide aanbod van wel 25 films is heel gevarieerd. Van de sensationele Mondo documentaires uit de jaren '60 over de mythologie van de snuff film - waarbij zogenaamd echte moorden worden gepleegd - tot het fenomeen van found footage horror, van video nasties met onsmakelijk attractieve vhs covers van de jaren '80, tot de 21ste eeuwse Dash Cam en smartphone streamings van gewelddaden, catastrofes en ongelukken: de fascinatie voor de dood blijkt immer confronterend en schokkend actueel.
PEEPING TOM
Mark vermoordt vrouwen terwijl hij hun gezichtsuitdrukkingen filmt. Thuis dompelt hij zich opnieuw onder in de beelden. Deze baanbrekende studie van voyeurisme veroorzaakte zoveel oproer dat de carrière van regisseur Michael Powell ("Black Narcissus") in het slop raakte. Eén van de beste Britse films ooit.
FACES OF DEATH
Een collectie al dan niet geënsceneerde en misselijkmakende opnames waarin mensen en dieren op gruwelijke wijze om het leven komen. Deze notoire home video hit was zo'n schandaalsucces dat het niet minder dan zeven sequels en een resem copycat films ("Traces of Death", "Shocking Asia") baarde.
AFTERSCHOOL
Een student (Ezra Miller van "We Need to Talk about Kevin") filmt bij toeval de tragische dood van twee klasgenoten. Hij draait een herdenkingsfilm die het trauma moet helen maar resulteert in onbehagen en paranoia. Een opvallend langspeelfilmdebuut beïnvloed door Van Sant, Haneke en Wiseman.
MONDO CANE
"Mondo Cane" is de eerste in een reeks van exotische Mondo films die in de jaren '60 de bioscopen teisterden. De film vormde de sjabloon voor de infame "Faces of Death" reeks en aanverwante compilatiefilms met al dan niet geënsceneerde (zelf)moorden, bizarre rituelen, pervers gedrag en beestachtig geweld. Nederlands gesproken door Wim Povel (ooit de stem van "De wereld van week tot week").
HENRY: PORTRAIT OF A SERIAL KILLER
Het schrijnende, waargebeurde verhaal van de veroordeelde massamoordenaar wordt in de handen van regisseur McNaughton één van de meest opmerkelijke films in het seriemoordenaar-genre. Deze cult-klassieker biedt een ontnuchterende en ijzingwekkende blik in een gestoorde en beschadigde geest.
C'EST ARRIVE PRES DE CHEZ VOUS
Een filmploeg volgt een dief/moordenaar (een onvergetelijke Benoît Poelvoorde) tijdens zijn harteloze dagelijkse routines. Gaandeweg verliezen de filmmakers hun beroepsethiek en objectiviteit. Bijna 30 jaar na datum is "C'est arrivé près de chez vous" nog steeds de Belgische cultfilm par excellence.
CANNIBAL HOLOCAUST
Een antropoloog zoekt in het Amazonewoud naar een filmploeg die verdween tijdens het maken van een documentaire over kannibalen. Indertijd in meer dan 50 landen verbannen omwille van de expliciete beelden, maar niettemin een meesterwerk, dankzij de onderhuidse kritiek op kolonialisme en cultuurimperialisme.
LA MORT EN DIRECT
Een terminaal zieke vrouw (Romy Schneider) wordt beroemd in een toekomst waar sterven aan een ziekte zeldzaam is. Ze sluit vriendschap met een man met een camera in zijn oog (Harvey Keitel). Zonder haar medeweten registreert hij haar voor het TV programma Death Watch. Een sci-fi van wereldklasse.
WISCONSIN DEATH TRIP
Michael Lesy schreef in 1973 een cultboek gebaseerd op morbide foto’s die het verhaal van een moordende en suïcidale waanzin in het 19de eeuwse gehucht Black River Falls vertellen. James Marsh brengt de foto’s tot leven, vermengt ze met actuele beelden, en maakt er een onheilspellend mooi filmgedicht van.
THE TRILOGY OF DEATH: AWAKENING, AFTERMATH, GENESIS
Drie briljante en meedogenloze kortfilms over (het leven na) de dood. Een jongetje valt in de klas in slaap en treedt buiten zijn lichaam. Een lijkschouwer viert zijn lusten bot op een overleden vrouw. En een beeldhouwwerk vertoont tekenen van leven terwijl het lichaam van de kunstenaar muteert.
THE KILLING OF AMERICA
Een politiek-getinte documentaire over de teloorgang van Amerika, vol ongecensureerde, schokkende beelden van rellen, seriemoordenaars, en nog veel meer. Een mokerslag van een film die in de Verenigde Staten van vandaag nog net zo relevant is als in de jaren '80.
NEKROMANTIK
Een unieke shocker die niemand onverschillig kan laten. Op een dag komt Rob bij zijn vriendin thuis met een nieuw seksspeeltje: een lijk. Wat volgt is een wansmakelijke confrontatie met de realiteit van het lichaam via twee van de meest fundamentele fysieke ervaringen: seksualiteit en dood.
STRANGE DAYS
Herinneringen en gevoelens worden geregistreerd via speciale apparatuur om daarna virtueel opnieuw te beleven. Lenny (Ralph Fiennes) verkoopt de meest extreme 'ervaringen' op de zwarte markt, stuit op snuff opnames en raakt verstrikt in een web van afpersing en moord. Een visueel verbluffend spektakel.
NEKROMANTIK 2
Een verpleegster probeert haar fascinatie voor necrofilie te verbergen voor haar vriend, maar heeft nog steeds het rottend lijk van haar vorige partner in huis. Een ontroerend maar gestoord liefdesverhaal, indertijd in de ban geslagen en vervolgd door de Duitse autoriteiten voor "verheerlijking van geweld".
THE LAST HOUSE ON DEAD END STREET
Een film in het zog van "Snuff" was het opzet, maar deze extreem bloederige en macabere low-budget indie-productie werd een bijna even groot mysterie, ondermeer omdat iedereen in de credits onbestaand bleek te zijn. Deze voorloper van torture porn is radicaal, luguber en ziekelijk, maar absoluut essentieel.
- 1 of 2
- ››