SERGIO MARTINO | Offscreen
Sergio Martino (°1938) is samen met Mario Bava en Dario Argento een onbetwiste smaakmaker van de giallo, een Italiaans thriller genre dat wordt getypeerd door brutale moorden, ingewikkelde verhaallijnen, een portie erotiek, gestileerde cameravoering/beelcompositie en een fascinatie met vervreemding, paranoia en psychose. “Giallo” is Italiaans voor “geel” en verwijst naar de flashy covers van de pulp detectiveromans waarop het genre is gebaseerd. Tussen 1971 en 1973 regisseerde Martino niet minder dan vijf gialli, waaronder “Tutti i colori del buio” en “Torso”. Een moordmysterie, een paranoïde thriller of proto-slasher: het zijn allen prachtige stijloefeningen met opmerkelijk soundtracks en meer dan eens met zijn toenmalige muze, Edwige Fenech, in de hoofdrol. Martino ontpopt zich verder tot de meester van de “filone” want naast de giallo, bekwaamt hij zich ook in het draaien van sexy komedies, documentaires, politiefilms en zelfs een kannibalenfilm.
ALL THE COLORS OF THE DARK
Nadat Jane (Edwige Fenech) in een auto-ongeluk haar baby verliest, heeft ze terugkerende nachtmerries over een maniak met een mes. Volgens de buurvrouw is een zwarte mis de oplossing. Een Polanski-achtige vertelling over paranoia, duivelaanbidders, rituele moordorgieën en waanzin.
TORSO
Martino's vakmanschap is evident in elk shot van deze gestileerde doch gewelddadige giallo klassieker over een seriemoordenaar die zich achter een skimasker verbergt en mooie meisjes wurgt, alvorens ze met een boomzaag te bewerken. Deze spannende thriller zal je meer dan eens naar adem doen snakken.
2019: AFTER THE FALL OF NEW YORK
Een nucleaire holocaust herschept de wereld in een woestenij bevolkt door mutanten. Een huurling wordt naar de ruïnes van New York gestuurd om er de laatste nog vruchtbare vrouw op aarde te redden. Hoogst vermakelijk post-apocalyptisch vertier.
CONFERENCE: ITALIAN GENRE CINEMA
In de jaren ’60 en ’70 toonde de Italiaanse filmindustrie talrijke overeenkomsten met de exploitation film. Zolang je een film met een andere kon vergelijken, deed het ver- haal er niet toe. Zo was Italië het land van “Zombi 2” maar niet van “Zombi 1” en van “The Last Shark” in plaats van “Jaws”. Die perceptie van de Italiaanse genrecinema als imitatief is blijven plakken; velen zagen er niets anders in dan goedkope rip-offs. Veel van deze films worden intussen echter als cult bestempeld, geliefd voor hun overdaad en absurditeit, maar ook voor hun verrassende schoonheid en inventiviteit. Het was een productieve periode waarin Italië meer dan 250 films per jaar maakte.
Dr. Russ Hunter (“Italian Horror Cinema”) geeft een overzicht van de Italiaanse genrefilm terwijl Dr. Alexia Kannas (“Deep Red”) de belangrijkste functies van de giallo bespreekt. Vervolgens exploreert Dr. Jamie Sexton (“Cult Cinema”) de bijdrage die de iconische componisten Ennio Morricone en Bruno Nicolai leverden aan de Italiaanse cinema en praat Dr. Louis Bayman (“Italian Popular Cinema”) over de poliziotteschi. Dit alles wordt gevolgd door een panelgesprek over Italiaanse genrefilms met regisseur Sergio Martino en Manlio Gomarasca (auteur, uitgever en filmjournalist bij “Nocturno”).
Gratis toegang.
THE VIOLENT PROFESSIONALS
Politie inspecteur Giulio Caneparo (Luc Merenda) neemt het recht in eigen handen om de dood van zijn baas te wreken die een bende bankovervallers op het spoor was. Alles is toegestaan in deze aanklacht tegen Italiaans fascisme en politieke chaos.
THE SUSPICIOUS DEATH OF A MINOR
Na de moord op een prostituee zit een undercover agent een Milanese bende op de hielen die vertakkingen heeft tot in de hoogste regionen van de macht. Martino blikt deze essentiële link tussen giallo en poliziottescho in als een onvoorspelbare rollercoaster rit vol spectaculaire achtervolgingen.
CHOPPER SQUAD
Een politieagent uit Rome (Luc Merenda) ontdekt toevallig dat moordpartijen op medewerkers van het Italiaanse Ministerie van Defensie worden verdoezeld als zelfmoorden en ongevallen. Losjes geïnspireerd op de mislukte Italiaanse staatsgreep van Golpe Borghese uit 1970.
SLAVE OF THE CANNIBAL GOD
Wanneer een antropoloog wordt vermist in de jungle van Nieuw-Guinea, gaan zijn echtgenote en haar broer naar hem op zoek en botsen zo op een groepje kannibalen. Deze beruchte “video nasty” was jarenlang verboden in Engeland omwille van de expliciete seks, gratuit geweld en dierenmishandeling.