alle films per thema | Offscreen
OFFSCREENINGS
REVENGE
Een stylistische tour-de-force verpakt als bloederige grindhouse. Debuterend Frans filmmaakster Coralie Fargeat injecteert het hyper-gewelddadig rape & revenge subgenre met een stevige portie feminisme. Matilda Lutz speelt het Barbie stereotype dat zich ontpopt tot wraakengel; Kevin Janssens is de slechterik.
REVENGE - SECOND SCREENING
Een stylistische tour-de-force verpakt als bloederige grindhouse. Debuterend Frans filmmaakster Coralie Fargeat injecteert het hyper-gewelddadig rape & revenge subgenre met een stevige portie feminisme. Matilda Lutz speelt het Barbie stereotype dat zich ontpopt tot wraakengel; Kevin Janssens is de slechterik.
KUSO
Jodorowsky en “Eraserhead” zijn niet ver weg in deze psychedelische koortsdroom, een visueel verbluffend bombardement voor de zintuigen en scatologisch festijn voor de lichaamsopeningen. De debuutfilm van electro-rapper Flying Lotus is schokkend, misselijkmakend, hilarisch, onzinnig en instant-cult.
A GHOST STORY
Een uniek spookverhaal waarin Casey Affleck als een geest gehuld in een wit laken ronddwaalt in zijn voormalige huis terwijl hij passief toekijkt hoe zijn geliefde (Rooney Mara) met haar verlies worstelt. Door critici uitgeroepen tot een van beste films van 2017.
NOVEMBER
Een boerendochter wordt verliefd op een jongeman uit haar dorp, een heidens oord waar weerwolven en voorouderlijke geesten kind aan huis zijn. Estlands inzending voor de Oscars, prachtig gefilmd in zwart/wit, baadt in de magisch-realistische sfeer van Oost-Europese films als “Marketa Lazarova”.
REY
In 1860 droomde een Franse advocaat en ontdekkingsreiziger ervan om de Koning van Patagonië te worden... en realiseerde zijn droom. Hoe de Chilenen zijn verhaal herinneren, strookt echter niet met de realiteit. Een film over konolialisme in de traditie van “Aguirre, the Wrath of God” en “Embrace of the Serpent”.
BRAWL IN CELL BLOCK 99
Vince Vaughn, Jennifer Carpenter, Udo Kier en Don Johnson schitteren in deze brutale en briljant geschreven actieprent van “Bone Tomahawk” schrijver/regisseur S. Craig Zahler, waarin een ex-bokser na een mislukte drugsdeal in de gevangenis terechtkomt. Heerlijk “skull cracking” B-film vertier.
THE ENDLESS
In deze mix tussen Linklater en Lovecraft keren twee broers terug naar de sekte waarin ze opgroeiden maar waaraan ze zijn ontsnapt. De regisseurs van “Resolution” en “Spring” bewijzen nogmaals hoeveel je kan bereiken met weinig budget. Unheimliche sci-fi die overloopt van originaliteit en creativiteit.
ALL YOU CAN EAT BUDDHA
Na een pratende inktvis te hebben ontmoet, zorgt een van de gasten van een “all-inclusive” vakantieverblijf in de Caraïben plots voor mirakels. Wat begint als een Ulrich Seidl-achtig sarcastisch portret van massatoerisme, ontaardt in een geschifte studie over een ineenstortende beschaving.
TOKYO VAMPIRE HOTEL
De bioscoopversie van Sion Sono's 9-delige mini-serie voor Amazon Prime Japan zit vol kleur, knettergeke scènes en bakken blood & gore. Een vampierenclan lokt een groep mensen naar een hotel om er een bloed-kwekerij te beginnen. Sardonisch vertier van de maker van “Suicide Club”.
HAGAZUSSA: A HEATHEN'S CURSE
Deze hypnotische bespiegeling over hekserij, bijgeloof, seksualiteit en waanzin in de Oostenrijkse Alpen van de 15de eeuw doet denken aan Robert Eggers’ “The Witch”, maar biedt tegelijk een unieke en beklemmende kijkervaring die naar de abstracte en lyrische benadering van Tarkovski refereert.
CANIBA
In 1981 vermoordde en kannibaliseerde Issei Sagawa in Parijs een student. Vandaag leeft hij in Japan samen met zijn broer. De makers van “Leviathan” staken deze experimentele documentaire vol extreme close-ups om zo een intiem en luguber portret te schetsen van een man en zijn duistere driften.
EUTHANIZER
“Een 'Dirty Harry' met dieren”, zo omschrijft de Finse regisseur zijn film over een 50-jarige mecanicien die als illegaal bijberoep huisdieren laat inslapen. Deze sociale satire over dierenrechten, lijden en dood, verpakt in een grungy '70's B-film esthetiek, grijpt naar de keel.
A PRAYER BEFORE DAWN
In 2014 pende Billy Moore een boek over zijn ervaringen in een van 's werelds gevaarlijkste gevangenissen: Klong Prem Prison in Thailand, een hel op aarde. Dit keiharde, hyper-realstische drama in het verlengde van “Midnight Express” zit vol Muay Thai bokswedstrijden en komt aan als een mokerslag.
GUTLAND
In deze Belgische coproductie komt een dief op de vlucht terecht in een gesloten gemeenschap op het Luxemburgse platteland in de hoop er werk te vinden. Maar achter de alledaagsheid van het dorpsleven gaan sinistere geheimen schuil in deze Belgische co-productie.
LIKE ME
Een jonge vrouw doet alles om meer “likes” op haar videokanaal te krijgen, inclusief het ontvoeren en folteren van een man (Larry Fessenden). En de fans mogen beslissen over zijn lot. Een hallucinatoire en in neon gedrenkte koortsdroom met referenties naar “Natural Born Killers” en Nicholas Winding Refn.
INSECTS
Op absurdistisch-kafkaiaanse wijze toont de iconische Tsjechische animator en regisseur een toneelgezelschap dat repeteert voor Capeks beroemd satirisch stuk over insecten met menselijke trekjes. De nieuwste (en zelf aangekondigde laaste) film van de surrealistische maker van “Alice”, “Faust” en “Lunacy”.
INSECTS - SECOND SCREENING
Op absurdistisch-kafkaiaanse wijze toont de iconische Tsjechische animator en regisseur een toneelgezelschap dat repeteert voor Capeks beroemd satirisch stuk over insecten met menselijke trekjes. De nieuwste (en zelf aangekondigde laaste) film van de surrealistische maker van “Alice”, “Faust” en “Lunacy”.
GENRE CINEMA ALL'ITALIANA: ENZO CASTELLARI EN SERGIO MARTINO
HIGH CRIME
De eerste samenwerking tussen Castellari en acteur Franco Nero is een van de belangrijkste films binnen het “poliziotteschi” genre. Verwacht je aan brutale moorden, langgerekte shoot-outs met machinegeweren, sociaal-politieke onrust en een politie inspecteur met een opvliegend karakter.
STREET LAW
Criminaliteit en corruptie kenmerken het Italië van de jaren '70. Een ingenieur (Franco Nero) wordt tijdens een gewelddadige overval gegijzeld. Als de politie de zaak laat vallen, neemt hij het recht in eigen handen. Een mix tussen poliziotteschi en spaghettiwestern door de “Europese Sam Peckinpah”.
THE LAST SHARK
Deze Italiaanse rip-off van “Jaws” is duivels efficiënt. Vernuftig camerawerk en een aanstekelijke soundtrack wisselen af met onbedoeld grappige beelden waarin het moordzuchtige beest er uitziet als een opblaasexemplaar dan wel een zieke dolfijn. Een guilty pleasure van formaat!
KEOMA
Halfbloed Keoma (Franco Nero) keert terug van de Burgeroorlog naar een spookstadje dat getroffen werd door een plaag en geterroriseerd door een bende sadistische outlaws. Castellari's psychedelische en virulente meesterwerk uit 1976 is een van de beste spaghettiwesterns ooit.
1990: THE BRONX WARRIORS
Een brutale flik gaat op zoek naar een rijkeluiskind (Stefania Girolami, Castellari’s dochter) die vermist is in The Bronx anno 1990: een “no man’s land” gerund door vervaarlijke motorbendes. Deze hilarische rip-off van “Mad Max”, ”Escape From New York” en “The Warriors” is pure camp!
ESCAPE FROM THE BRONX
Een grote corporatie wil de Bronx “opkuisen”. Dat is dan buiten de lokale bendes gerekend die een regelrechte oorlog ontketenen. In het vervolg op “1990: The Bronx Warriors”, een als science fiction vermomde spaghetti western, wordt het non-stop geweld tot krankzinnige hoogten gevoerd.
THE BIG RACKET
In een Italiaanse stadje persen criminelen de lokale winkeliers af door te dreigen met verkrachting en geweld. De slachtoffers vechten terug, wat resulteert in explosieve wendingen, epische brutaliteit en een massale shoot-out. Castellari beschouwt het einde als het beste dat hij ooit heeft gedraaid.
ALL THE COLORS OF THE DARK
Nadat Jane (Edwige Fenech) in een auto-ongeluk haar baby verliest, heeft ze terugkerende nachtmerries over een maniak met een mes. Volgens de buurvrouw is een zwarte mis de oplossing. Een Polanski-achtige vertelling over paranoia, duivelaanbidders, rituele moordorgieën en waanzin.
TORSO
Martino's vakmanschap is evident in elk shot van deze gestileerde doch gewelddadige giallo klassieker over een seriemoordenaar die zich achter een skimasker verbergt en mooie meisjes wurgt, alvorens ze met een boomzaag te bewerken. Deze spannende thriller zal je meer dan eens naar adem doen snakken.
2019: AFTER THE FALL OF NEW YORK
Een nucleaire holocaust herschept de wereld in een woestenij bevolkt door mutanten. Een huurling wordt naar de ruïnes van New York gestuurd om er de laatste nog vruchtbare vrouw op aarde te redden. Hoogst vermakelijk post-apocalyptisch vertier.
CONFERENCE: ITALIAN GENRE CINEMA
Dr. Russ Hunter (“Italian Horror Cinema”) geeft een overzicht van de Italiaanse genrefilm terwijl Dr. Alexia Kannas (“Deep Red”) de belangrijkste functies van de giallo bespreekt. Vervolgens exploreert Dr. Jamie Sexton (“Cult Cinema”) de bijdrage die de iconische componisten Ennio Morricone en Bruno Nicolai leverden aan de Italiaanse cinema en praat Dr. Louis Bayman (“Italian Popular Cinema”) over de poliziotteschi. Dit alles wordt gevolgd door een panelgesprek over Italiaanse genrefilms met regisseur Sergio Martino en Manlio Gomarasca (auteur, uitgever en filmjournalist bij “Nocturno”).
Gratis toegang.
THE VIOLENT PROFESSIONALS
Politie inspecteur Giulio Caneparo (Luc Merenda) neemt het recht in eigen handen om de dood van zijn baas te wreken die een bende bankovervallers op het spoor was. Alles is toegestaan in deze aanklacht tegen Italiaans fascisme en politieke chaos.
THE SUSPICIOUS DEATH OF A MINOR
Na de moord op een prostituee zit een undercover agent een Milanese bende op de hielen die vertakkingen heeft tot in de hoogste regionen van de macht. Martino blikt deze essentiële link tussen giallo en poliziottescho in als een onvoorspelbare rollercoaster rit vol spectaculaire achtervolgingen.
CHOPPER SQUAD
Een politieagent uit Rome (Luc Merenda) ontdekt toevallig dat moordpartijen op medewerkers van het Italiaanse Ministerie van Defensie worden verdoezeld als zelfmoorden en ongevallen. Losjes geïnspireerd op de mislukte Italiaanse staatsgreep van Golpe Borghese uit 1970.
SLAVE OF THE CANNIBAL GOD
Wanneer een antropoloog wordt vermist in de jungle van Nieuw-Guinea, gaan zijn echtgenote en haar broer naar hem op zoek en botsen zo op een groepje kannibalen. Deze beruchte “video nasty” was jarenlang verboden in Engeland omwille van de expliciete seks, gratuit geweld en dierenmishandeling.
ENZO G. CASTELLARI
HIGH CRIME
De eerste samenwerking tussen Castellari en acteur Franco Nero is een van de belangrijkste films binnen het “poliziotteschi” genre. Verwacht je aan brutale moorden, langgerekte shoot-outs met machinegeweren, sociaal-politieke onrust en een politie inspecteur met een opvliegend karakter.
STREET LAW
Criminaliteit en corruptie kenmerken het Italië van de jaren '70. Een ingenieur (Franco Nero) wordt tijdens een gewelddadige overval gegijzeld. Als de politie de zaak laat vallen, neemt hij het recht in eigen handen. Een mix tussen poliziotteschi en spaghettiwestern door de “Europese Sam Peckinpah”.
THE LAST SHARK
Deze Italiaanse rip-off van “Jaws” is duivels efficiënt. Vernuftig camerawerk en een aanstekelijke soundtrack wisselen af met onbedoeld grappige beelden waarin het moordzuchtige beest er uitziet als een opblaasexemplaar dan wel een zieke dolfijn. Een guilty pleasure van formaat!
KEOMA
Halfbloed Keoma (Franco Nero) keert terug van de Burgeroorlog naar een spookstadje dat getroffen werd door een plaag en geterroriseerd door een bende sadistische outlaws. Castellari's psychedelische en virulente meesterwerk uit 1976 is een van de beste spaghettiwesterns ooit.
1990: THE BRONX WARRIORS
Een brutale flik gaat op zoek naar een rijkeluiskind (Stefania Girolami, Castellari’s dochter) die vermist is in The Bronx anno 1990: een “no man’s land” gerund door vervaarlijke motorbendes. Deze hilarische rip-off van “Mad Max”, ”Escape From New York” en “The Warriors” is pure camp!
ESCAPE FROM THE BRONX
Een grote corporatie wil de Bronx “opkuisen”. Dat is dan buiten de lokale bendes gerekend die een regelrechte oorlog ontketenen. In het vervolg op “1990: The Bronx Warriors”, een als science fiction vermomde spaghetti western, wordt het non-stop geweld tot krankzinnige hoogten gevoerd.
THE BIG RACKET
In een Italiaanse stadje persen criminelen de lokale winkeliers af door te dreigen met verkrachting en geweld. De slachtoffers vechten terug, wat resulteert in explosieve wendingen, epische brutaliteit en een massale shoot-out. Castellari beschouwt het einde als het beste dat hij ooit heeft gedraaid.
SERGIO MARTINO
ALL THE COLORS OF THE DARK
Nadat Jane (Edwige Fenech) in een auto-ongeluk haar baby verliest, heeft ze terugkerende nachtmerries over een maniak met een mes. Volgens de buurvrouw is een zwarte mis de oplossing. Een Polanski-achtige vertelling over paranoia, duivelaanbidders, rituele moordorgieën en waanzin.
TORSO
Martino's vakmanschap is evident in elk shot van deze gestileerde doch gewelddadige giallo klassieker over een seriemoordenaar die zich achter een skimasker verbergt en mooie meisjes wurgt, alvorens ze met een boomzaag te bewerken. Deze spannende thriller zal je meer dan eens naar adem doen snakken.
2019: AFTER THE FALL OF NEW YORK
Een nucleaire holocaust herschept de wereld in een woestenij bevolkt door mutanten. Een huurling wordt naar de ruïnes van New York gestuurd om er de laatste nog vruchtbare vrouw op aarde te redden. Hoogst vermakelijk post-apocalyptisch vertier.
CONFERENCE: ITALIAN GENRE CINEMA
In de jaren ’60 en ’70 toonde de Italiaanse filmindustrie talrijke overeenkomsten met de exploitation film. Zolang je een film met een andere kon vergelijken, deed het ver- haal er niet toe. Zo was Italië het land van “Zombi 2” maar niet van “Zombi 1” en van “The Last Shark” in plaats van “Jaws”. Die perceptie van de Italiaanse genrecinema als imitatief is blijven plakken; velen zagen er niets anders in dan goedkope rip-offs. Veel van deze films worden intussen echter als cult bestempeld, geliefd voor hun overdaad en absurditeit, maar ook voor hun verrassende schoonheid en inventiviteit. Het was een productieve periode waarin Italië meer dan 250 films per jaar maakte.
Dr. Russ Hunter (“Italian Horror Cinema”) geeft een overzicht van de Italiaanse genrefilm terwijl Dr. Alexia Kannas (“Deep Red”) de belangrijkste functies van de giallo bespreekt. Vervolgens exploreert Dr. Jamie Sexton (“Cult Cinema”) de bijdrage die de iconische componisten Ennio Morricone en Bruno Nicolai leverden aan de Italiaanse cinema en praat Dr. Louis Bayman (“Italian Popular Cinema”) over de poliziotteschi. Dit alles wordt gevolgd door een panelgesprek over Italiaanse genrefilms met regisseur Sergio Martino en Manlio Gomarasca (auteur, uitgever en filmjournalist bij “Nocturno”).
Gratis toegang.
THE VIOLENT PROFESSIONALS
Politie inspecteur Giulio Caneparo (Luc Merenda) neemt het recht in eigen handen om de dood van zijn baas te wreken die een bende bankovervallers op het spoor was. Alles is toegestaan in deze aanklacht tegen Italiaans fascisme en politieke chaos.
THE SUSPICIOUS DEATH OF A MINOR
Na de moord op een prostituee zit een undercover agent een Milanese bende op de hielen die vertakkingen heeft tot in de hoogste regionen van de macht. Martino blikt deze essentiële link tussen giallo en poliziottescho in als een onvoorspelbare rollercoaster rit vol spectaculaire achtervolgingen.
CHOPPER SQUAD
Een politieagent uit Rome (Luc Merenda) ontdekt toevallig dat moordpartijen op medewerkers van het Italiaanse Ministerie van Defensie worden verdoezeld als zelfmoorden en ongevallen. Losjes geïnspireerd op de mislukte Italiaanse staatsgreep van Golpe Borghese uit 1970.
SLAVE OF THE CANNIBAL GOD
Wanneer een antropoloog wordt vermist in de jungle van Nieuw-Guinea, gaan zijn echtgenote en haar broer naar hem op zoek en botsen zo op een groepje kannibalen. Deze beruchte “video nasty” was jarenlang verboden in Engeland omwille van de expliciete seks, gratuit geweld en dierenmishandeling.
LUC MERENDA
TORSO
Martino's vakmanschap is evident in elk shot van deze gestileerde doch gewelddadige giallo klassieker over een seriemoordenaar die zich achter een skimasker verbergt en mooie meisjes wurgt, alvorens ze met een boomzaag te bewerken. Deze spannende thriller zal je meer dan eens naar adem doen snakken.
THE VIOLENT PROFESSIONALS
Politie inspecteur Giulio Caneparo (Luc Merenda) neemt het recht in eigen handen om de dood van zijn baas te wreken die een bende bankovervallers op het spoor was. Alles is toegestaan in deze aanklacht tegen Italiaans fascisme en politieke chaos.
CHOPPER SQUAD
Een politieagent uit Rome (Luc Merenda) ontdekt toevallig dat moordpartijen op medewerkers van het Italiaanse Ministerie van Defensie worden verdoezeld als zelfmoorden en ongevallen. Losjes geïnspireerd op de mislukte Italiaanse staatsgreep van Golpe Borghese uit 1970.
THIERRY ZENO
VASE DE NOCES
Deze doorgedreven exploratie van een eenzaat die verliefd wordt op een zeug leidde bij de release tot protesten. Wie verder kijkt dan de zoöfilie, ontdekt echter een onthutsende en mystieke belevenis.
CHRONIQUES D'UN VILLAGE TZOTZIL
Een documentaire over het dagelijks leven van een Indiaanse Tzotzil gemeenschap in Mexico, gedraaid over een periode van acht jaar. De filmmaker is zich terdege bewust van het riskante maar onvermijdelijke “contact met de beschaving” in dit rijke maar gevoelige document.
SYMPOSIUM THIERRY ZENO
Geïnitiëerd door Muriel Andrin en Jeremi Szaniawski van de ULB en Xavier Garcia van Bozar, wijden we een studiedag aan de herontdekking van het te weinig gekende oeuvre van filmmaker Thierry Zéno. Inschrijven is verplicht: xavier.garcia@bozar.be. Gratis toegang.
CONTES POUR ENFANTS DE MOINS DE TROIS ANS + EUGENE IONESCO, VOIX ET SILENCES
In “Contes pour enfants de moins de trois ans” worden vijf sprookjes van Eugène Ionesco verteld tegen een achtergrond van kindertekeningen terwijl in “Eugène Ionesco, voix et silences” het leven en werk van de schrijver worden geschetst via een serie interviews.
LES MUSES SATANIQUES + CE TANT BIZARRE MONSIEUR ROPS
Als klank geen belerend commentaar in “Les muses sataniques”, maar wel brieven van Félicien Rops. In “Ce tant bizarre monsieur Rops”neemt een vreemde gids ons mee door het vervallen landhuis van Rops. Op de klankband: brieven van Rops en fragmenten uit het boek van Camille Lemonnier.
BOUCHE SANS FOND OUVERTE SUR LES HORIZONS + LES TRIBULATIONS DE ST-ANTOINE + ARTIFICES D'ACIER
“Bouche sans fond ouverte sur les horizons” is een documentaire over de schizofrene schilder Georges Moinet en in “Les Tribulations de St-Antoine” filmt Zéno de doeken van Bosch, Rops, Ensor, Ernst en Dalí. Gevolgd door een bekroonde kortfilm over een sculptuur van Olivier Strebelle.
YA BASTA! LE CRI DES SANS-VISAGE + 40 MOLONS
In “Ya basta!” nemen Indianenstammen de wapens op om van de Mexicaanse regering grond, werk, huisvesting, onderwijs, gezondheidszorg, onafhankelijkheid, vrijheid en democratie te eisen. “40 Molons” is een video-installatie rond het oudste folkloristische gezelschap van Wallonië.
VAMPIRES SUCK!
LET THE RIGHT ONE IN
Een 12-jarige, verlegen jongen wordt bevriend met zijn nieuwe buurmeisje. Als blijkt dat ze verantwoordelijk is voor een reeks plaatselijke moorden, rijst de vraag of zijn vriendschap groter is dan zijn angst. Dit ijzersterke vampierendrama sleepte een resem prijzen in de wacht.
NEAR DARK
De coryfee van de vrouwelijke actieregisseurs (“Point Break”, “The Hurt Locker”) zet met dit solo-debuut haar tanden in een verhaal over moderne vampieren die rondtrekken door het Amerikaanse Zuidwesten. Het resultaat is een verbluffend geënsceneerde horror western hybride en een cult klassieker pur sang.
THIRST
Als gevolg van een experimentele medische behandeling wordt een katholieke missionaris getroffen door vampirisme.De briljante regisseur van de wraaktrilogie “Sympathy for Mr. Vengeance”, “Old Boy” en “Lady Vengeance”, excelleert met een even gewelddadige als ontroerende moderne vampierenfilm.
GANJA AND HESS
Na te zijn gestoken door een ceremoniële dolk, wordt antropoloog Hess onsterfelijk en verslaafd aan bloed. Dit gestileerde curiosum over seks, religie en Afro-Amerikaanse identiteit flirt op geniale wijze met Blaxploitation en horrorconventies. Eindelijk te zien in de originele gerestaureerde versie.
MARTIN
De regisseur van “Night of the Living Dead” heeft nog een minder bekende klassieker op zijn naam met deze bijzondere film over een 17-jarige jongen die denkt dat hij een vampier is. Romero heeft deze doortastende deconstructie van de vampierenmythe altijd een van zijn beste gevonden.
DAUGHTERS OF DARKNESS
Belgische regisseur Harry Kümel focust op de seksuele aard van vampirisme en de sado-masochistische relatie tussen slachtoffer en agressor in deze elegante film die werd gedraaid in de weelderige decors van het Brusselse Astoria Hotel. Met een memorable Delphine Seyrig als gravin Elizabeth Bathory.
INNOCENT BLOOD
De sexy vampier Marie (Anne Parillaud van “La femme Nikita”) heeft zin in Italiaans en dus zet ze de plaatselijke mafia bazen (waaronder Robert Loggia in de rol van zijn leven) op haar menu. John Landis (“An American Werewolf in London”) serveert een sappige kant-en-klare horror komedie.
MR. VAMPIRE
Wist u dat in het Verre Oosten vampieren zich al huppelend voortbewegen? En dat Chinezen zich tegen deze creaturen beschermen door hun adem in te houden en met kleverige rijst te zwaaien? Deze en andere merkwaardige feiten komt u te weten in de ultieme Hong Kong martial arts horror-komedie!
RABID
Na een motorongeluk ondergaat Rose (porno actrice Marilyn Chambers) experimentele chirurgie waardoor ze een bloedzuigend orgaan onder haar oksel ontwikkelt. Haar slachtoffers veranderen in zombies die in Montreal een epidemie veroorzaken. Origineel, somber en vol typische Cronenberg thematiek.
TOKYO VAMPIRE HOTEL
De bioscoopversie van Sion Sono's 9-delige mini-serie voor Amazon Prime Japan zit vol kleur, knettergeke scènes en bakken blood & gore. Een vampierenclan lokt een groep mensen naar een hotel om er een bloed-kwekerij te beginnen. Sardonisch vertier van de maker van “Suicide Club”.
CRONOS
Na 400 jaar, duikt een mysterieus apparaat op dat zijn eigenaar het eeuwige leven schenkt. Maar onsterfelijkheid heeft zijn prijs, zo leert de originele en meeslepende debuutfilm van de Mexicaanse filmmaker die later internationale bekendheid verwierf met “Pan’s Labyrinth” en “The Shape of Water”.
THE ADDICTION
De New Yorkse regisseur van “Ms 45” en “Bad Lieutenant” linkt vampirisme aan drugsverslaving en AIDS in deze bizarre urban horror film doorspekt met het theologische concept van zonde en verlossing. Met Lili Taylor als een studente die hongert naar bloed en Christopher Walken als een nietzscheaanse vampier.
HABIT
Sam heeft net gebroken met zijn vriendin. Een rebound met de sensuele Anna lijkt de perfecte afleiding, maar zij leidt hem weg van zijn vrienden in een web van verslaving en bloedlust. Larry Fessenden (“Wendigo”) neemt de regie en de hoofdrol voor zijn rekening in deze beklijvende psychologische horror.
LE FRISSON DES VAMPIRES
Een prachtvoorbeeld van de persoonlijke en onorthodoxe vampierenfilms van de Franse cineast Jean Rollin. Een orgie van kleurrijk gestileerd geweld en schaamhaarerotiek dat uitmunt in een nachtmerrieachtige atmosfeer waar natte droom en bloederige werkelijkheid elkaar overlappen.
FROM DUSK TILL DAWN
Twee criminelen en hun gijzelaars zoeken toevlucht in een louche baancafé voor truckers dat een dekmantel blijkt te zijn voor vampieren. Rodriguez en Tarantino trekken alle registers open in deze heist film die transformeert in horror. Met George Clooney, Harvey Keitel, Juliette Lewis en Salma Hayek.
BLADE
Wesley Snipes speelt een half-menselijke superheld met vampierbloed die de bevolking beschermt tegen slechteriken met scherpe hoektanden. Het eerste luik in de “Blade”-trilogie, gebaseerd op de Marvel Comics-stripserie, is visueel innoverend dankzij acrobatische cameravoering en flitsende montages.
VAMPIRE'S KISS
Peter denkt dat hij een vampier is. Of is hij gek? De waanzinnige overacting van Nicolas Cage en de zinloze gesprekken met zijn “psycholoog” doen aan de briljante debiliteit van “The Room” denken en zullen je doen bulderen van het lachen. Cage eet ook een levende kakkerlak.
FRIGHT NIGHT
Een tiener ontdekt dat zijn buurman een vampier is. Omdat zijn vrienden hem niet geloven, vraagt hij hulp aan de presentator van een televisiehorrorshow. Regisseur Tom Holland (“Child's Play”) wisselt spanning af met humor in deze geslaagde genre-update geritmeerd op een nostalgische jaren tachtig vibe.
LA COMTESSE AUX SEINS NUS
Franco cast zijn muze en latere partner, de 19-jarige Lina Romay, in haar eerste hoofdrol als een vampier die de intieme vloeistoffen en het bloed van haar slachtoffers consumeert. Gedrenkt in een hypnagogische sfeer, is deze Belgische coproductie één van Franco’s meest transgressieve films. Vertoond in de erotische en ongeknipte Franstalige versie!
THE HUNGER
Een mooie vampier (Catherine Deneuve) belooft haar minnaars het eeuwige leven, maar verzwijgt dat eeuwige jeugd geen optie is. Wanneer haar huidige partner (David Bowie) begint te verouderen, gaat ze op zoek naar iemand nieuw. Een vreemde en dromerige film van de maker van “Top Gun” en “Unstoppable”.
THE LOST BOYS
Twee broers verhuizen naar een stadje waar het krioelt van de vampieren. Een amusante horror-comedy van de maker van “St. Elmo's Fire” en “Batman Forever”, met een bonte verzameling cultacteurs onder leiding van Corey Haim, Kiefer Sutherland en Corey Feldman.
ADULT ANIMATION FROM THE 1970s: RALPH BAKSHI & CO
COONSKIN
Door gebruik te maken van overdreven stereotypes, dwingt Bakshi ons om na te denken over racisme en corruptie in deze innovatieve mix van freestyle animatie en gestileerde live action. Gemaakt in 1975, is deze provocatieve kijk op African-Americans helaas nog altijd relevant.
SEX IN THE COMICS
In deze collectie pornografische vaudeville vignettes spelen de acteurs enkele van de smerigste en meest geschifte comics na, compleet met stripfiguur maskers en al. Monden zullen openvallen bij één van de vreemdste, wildste, en meest originele sexploitation films ooit!
FRITZ THE CAT
In 1972 kreeg de animatiefilm “Fritz The Cat” een X-rating van de Amerikaanse filmkeuring, maar bracht desondanks 190 miljoen dollar op. Het verhaal gebaseerd op de strip van Robert Crumb is vooral een grafsteen voor de jaren '60, in een tijd wanneer hoop plaats ruimde voor paranoia, cynisme en geweld.
ADULT ANIMATION NIGHT
Een kleine Ralph Bakshi hommage kaderen we in een dolle filmavond over animatie voor een volwassen publiek. Op het programma: Fritz the Cat, Heavy Traffic, Dirty Duck en Sex in the Comics.
Q&A WITH RALPH BAKSHI
Cultfilmspecialist en genre programmator Mike Hunchback is “Master of Ceremonies” van de adult animation nacht en zal via videoconferentie live in verbinding treden met Ralph Bakshi voor een vraaggesprek over diens carrière en een Q&A met het publiek.
HEAVY TRAFFIC
Bakshi’s controversiële en satirische meesterwerk is een afdaling in een smerig en verloederd New York waar we kennis maken met een reeks ongelikte en excentrieke personages. Travestieten, racisten, junkies, gangsters, hoerenlopers en call-girls: allen passeren ze de revue in deze heerlijk vicieuze ode aan het groezelige grootstadsleven.
DIRTY DUCK
Willard heeft erotische fantasieën over zijn secretaresse maar is te verlegen om zijn verlangens in de praktijk te zetten. Alles verandert wanneer hij een vuilgebekte eend ontmoet die hem initiëert in de wereld van dolle feestjes en seksualiteit. Swenson's antwoord op “Fritz the Cat” is een zeldzame cultklassieker.
CINEKETJE
CINEKETJE
Deze kortfilms voor kinderen hebben een gemeenschappelijk thema: anders zijn. Hoe vind je je plaats in deze wereld als je het gevoel hebt er niet bij te horen? Hoe kan je meningsverschillen overbruggen? De vertederende en grappige verhalen van allerlei personages zoals een schoolmeisje, een muis, een vierkant of een cupcake bieden hier een antwoord op en zetten aan tot nadenken en napraten.
TRIBUTE WIM CASTERMANS
TRIBUTE WIM CASTERMANS
Een avond gewijd aan Wim Castermans, onze betreurde vriend en Offscreen collega die vorig jaar overleed.
SHORTSCREEN
SHORTSCREEN
Voor het jaarlijkse Shortscreen programma selecteerde Offscreen samen met online magazine Kortfilm.be enkele recente kortfilms van het stempel ongewoon, bizar, verrassend. In aanwezigheid van de regisseurs!
DEATH ON FILM: MONDO, SNUFF & SHOCKUMENTARY
BENNY'S VIDEO
De 14-jarige Benny registreert zijn leven met de camera. Ook als hij een moord pleegt en die daarna bekent moet dit op video worden vastgelegd, goed beseffende welke fatale gevolgen dit zal hebben. Een beklijvende film van de regisseur van "Funny Games", "The Piano Teacher" en "Amour".
OFFSCREEN ON TOUR
REVENGE
Een stylistische tour-de-force verpakt als bloederige grindhouse. Debuterend Frans filmmaakster Coralie Fargeat injecteert het hyper-gewelddadig rape & revenge subgenre met een stevige portie feminisme. Matilda Lutz speelt het Barbie stereotype dat zich ontpopt tot wraakengel; Kevin Janssens is de slechterik.
CINEKETJE
Deze kortfilms voor kinderen hebben een gemeenschappelijk thema: anders zijn. Hoe vind je je plaats in deze wereld als je het gevoel hebt er niet bij te horen? Hoe kan je meningsverschillen overbruggen? De vertederende en grappige verhalen van allerlei personages zoals een schoolmeisje, een muis, een vierkant of een cupcake bieden hier een antwoord op en zetten aan tot nadenken en napraten.
CRONOS
Na 400 jaar, duikt een mysterieus apparaat op dat zijn eigenaar het eeuwige leven schenkt. Maar onsterfelijkheid heeft zijn prijs, zo leert de originele en meeslepende debuutfilm van de Mexicaanse filmmaker die later internationale bekendheid verwierf met “Pan’s Labyrinth” en “The Shape of Water”.
MARTIN
De regisseur van “Night of the Living Dead” heeft nog een minder bekende klassieker op zijn naam met deze bijzondere film over een 17-jarige jongen die denkt dat hij een vampier is. Romero heeft deze doortastende deconstructie van de vampierenmythe altijd een van zijn beste gevonden.
A GHOST STORY
Een uniek spookverhaal waarin Casey Affleck als een geest gehuld in een wit laken ronddwaalt in zijn voormalige huis terwijl hij passief toekijkt hoe zijn geliefde (Rooney Mara) met haar verlies worstelt. Door critici uitgeroepen tot een van beste films van 2017.
THE ROOM
Vergeet alles wat u weet over cinema! Er wordt soms gezegd van slechte films dat ze goed kunnen zijn. Tommy Wiseau’s debuut als regisseur-scenarist-producent-acteur geeft echter een heel nieuwe betekenis aan deze stelling.
A GHOST STORY
Een uniek spookverhaal waarin Casey Affleck als een geest gehuld in een wit laken ronddwaalt in zijn voormalige huis terwijl hij passief toekijkt hoe zijn geliefde (Rooney Mara) met haar verlies worstelt. Door critici uitgeroepen tot een van beste films van 2017.
TOKYO VAMPIRE HOTEL
De bioscoopversie van Sion Sono's 9-delige mini-serie voor Amazon Prime Japan zit vol kleur, knettergeke scènes en bakken blood & gore. Een vampierenclan lokt een groep mensen naar een hotel om er een bloed-kwekerij te beginnen. Sardonisch vertier van de maker van “Suicide Club”.
NOVEMBER
Een boerendochter wordt verliefd op een jongeman uit haar dorp, een heidens oord waar weerwolven en voorouderlijke geesten kind aan huis zijn. Estlands inzending voor de Oscars, prachtig gefilmd in zwart/wit, baadt in de magisch-realistische sfeer van Oost-Europese films als “Marketa Lazarova”.
SHORTSCREEN
Voor het jaarlijkse Shortscreen programma selecteerde Offscreen samen met online magazine Kortfilm.be enkele recente kortfilms van het stempel ongewoon, bizar, verrassend. In aanwezigheid van de regisseurs!
FRITZ THE CAT
In 1972 kreeg de animatiefilm “Fritz The Cat” een X-rating van de Amerikaanse filmkeuring, maar bracht desondanks 190 miljoen dollar op. Het verhaal gebaseerd op de strip van Robert Crumb is vooral een grafsteen voor de jaren '60, in een tijd wanneer hoop plaats ruimde voor paranoia, cynisme en geweld.
COONSKIN
Door gebruik te maken van overdreven stereotypes, dwingt Bakshi ons om na te denken over racisme en corruptie in deze innovatieve mix van freestyle animatie en gestileerde live action. Gemaakt in 1975, is deze provocatieve kijk op African-Americans helaas nog altijd relevant.
THE NINE LIVES OF FRITZ THE CAT
Fritz mag dan een van zijn negen levens in zijn strips zijn verloren, in dit vervolg op "Fritz the Cat" heeft hij er nog acht te gaan. Terwijl zijn vrouw tegen hem schreeuwt, steekt hij een jointje op en denkt hij na over hoe zijn leven ook anders had kunnen verlopen.
THE VIOLENT PROFESSIONALS
Politie inspecteur Giulio Caneparo (Luc Merenda) neemt het recht in eigen handen om de dood van zijn baas te wreken die een bende bankovervallers op het spoor was. Alles is toegestaan in deze aanklacht tegen Italiaans fascisme en politieke chaos.
SHORTSCREEN
Voor het jaarlijkse Shortscreen programma selecteerde Offscreen samen met online magazine Kortfilm.be enkele recente kortfilms van het stempel ongewoon, bizar, verrassend. In aanwezigheid van de regisseurs!
CANIBA
In 1981 vermoordde en kannibaliseerde Issei Sagawa in Parijs een student. Vandaag leeft hij in Japan samen met zijn broer. De makers van “Leviathan” staken deze experimentele documentaire vol extreme close-ups om zo een intiem en luguber portret te schetsen van een man en zijn duistere driften.
BRAWL IN CELL BLOCK 99
Vince Vaughn, Jennifer Carpenter, Udo Kier en Don Johnson schitteren in deze brutale en briljant geschreven actieprent van “Bone Tomahawk” schrijver/regisseur S. Craig Zahler, waarin een ex-bokser na een mislukte drugsdeal in de gevangenis terechtkomt. Heerlijk “skull cracking” B-film vertier.
COONSKIN
Door gebruik te maken van overdreven stereotypes, dwingt Bakshi ons om na te denken over racisme en corruptie in deze innovatieve mix van freestyle animatie en gestileerde live action. Gemaakt in 1975, is deze provocatieve kijk op African-Americans helaas nog altijd relevant.
HANDS OFF!
DEMONOID
Een Britse vrouw (Samantha Eggar) bezoekt haar man in een Mexicaanse mijn waarop volgens lokale arbeiders een vloek rust. Wanneer ze toch binnengaan, laten ze een demon vrij die bezit neemt van de linkerhanden van mensen en hen dwingt zich op een passend duivelse manier te gedragen.