Offscreen

FREAK ORLANDO
10 december 2024 - 19u00
Ulrike Ottinger
DE, 1981, VO DE ST ENG OND, 126'
Supermarkt-oudheid, de middeleeuwen op een industrieterrein, de Inquisitie bij de nazi’s en moderne freakshows: Orlando doorkruist de eeuwen en gendercategorieën samen met de ‘freaks’ van elk tijdperk. Een camp werkstuk, verdeeld in vijf nonnarratieve segmenten, geïnspireerd door Virginia Woolfs gelijknamige roman.
Kijkwaarschuwing: Sommige producties van Ulrike Ottinger, zoals bijvoorbeeld Freak Orlando, kunnen schadelijke stereotypen bevatten en discussies oproepen rondom representatie en toe-eigening. Mensen wiens ervaringen met gender, seksualiteit, etniciteit, huidskleur of lichaamsvorm buiten de normen van de maatschappij vallen, kunnen haar werk aanstootgevend vinden.
In het kader van Theatrum Mundi zijn jonge kunstenaars en filmmakers uitgenodigd om in gesprek te gaan met het werk van Ulrike Ottinger.
Op 10 december vertoont Cinema RITCS Ottingers Magnus Opum Freak Orlando om de film te bespreken met beginnende filmmakers. Filmtheoretici Wouter Hessel (Cinema RITCS) en Ernest Mathijs (University of British Columbia in Vancouver) geven een introductie en discussiestarters over het werk van Ulrike Ottinger, gevolgd door een verhit debat. Het evenement is toegankelijk voor iedereen.
Ernest Mathijs is hoogleraar Cinema and Media Studies aan de University of British Columbia. Hij doet onderzoek naar cultfilms, genrefilms, David Cronenberg en Europese horror. Hij heeft geschreven over de receptie van digitale cinema en fantasy (The Hobbit en The Lord of the Rings), over Belgische cinema, reality-tv Big Brother, Thomas Pynchon, Joseph Beuys, The Room en over het activisme en acteren van Delphine Seyrig.