ALIEN INVASION | Offscreen
De buitenaardse invasie is misschien wel de meest bekende verhaallijn in de sciencefiction film. De aantrekkingskracht is simpel: hoewel we maar al te graag zouden weten of er buiten de mens nog ander (al dan niet intelligent) leven is in het universum, toch vragen we ons af wat er zou gebeuren als dat buitenaardse leven eerst tot bij ons zou komen en al zeker indien die vreemde bezoekers niet al te vriendelijke bedoelingen zouden hebben. De Amerikaanse cinema in de jaren 50 kende een eerste boom in het zogenaamde alien invasion subgenre om daarna regelmatig weer de kop op te steken, al dan niet in een nieuw SFX of CGI jasje. Toch worden de buitenaardse invasies niet altijd uitgevoerd door gigantische ruimteschepen die alle bekende monumenten tot gruzelementen herleiden zoals in “The War of The Worlds” (1953 en 2005) of “Independence Day” (1996). Ze kunnen ook meer verraderlijk en niet onmiddellijk te detecteren zijn, zoals blijkt uit de in paranoia gedrenkte psychologische terreur van “It Came From Outer Space“ (1953), “Invasion of the Body Snatchers” (1956 en 1978 ) of John Carpenter’s “They Live” (1988).
Jonge adolescenten lijken in al hun naïviteit nogal dikwijls zeer gewilde slachtoffer van buitenwerelds gespuis. In de obscure maar absoluut te ontdekken cultfilm “Without Warning” stuiten tieners tijdens een kampeertrip in de bergen op een onaards creatuur dat met een soort dodelijke frisbees gooit die het bloed van hun slachtoffers opzuigen. “The Faculty” speelt zich dan weer af in een typische Amerikaanse middelbare school waar de leerlingen vermoeden dat hun lerarenkorps is overgenomen door buitenaardse overheersers.
WITHOUT WARNING
Science-fiction exploitation van de bovenste plank. Self-made drive-in filmmaker Greydon Clarck (“Joysticks”, “Satan’s Cheerleaders”) haalt het beste uit het lage budget en een cast van bekende gezichten (Martin Landau, Jack Palance, David Caruso, Neville Brand, Cameron Mitchell) en één kwaadaardige E.T. in deze thematische voorganger van “Predator”.
THE FACULTY
De samenwerking tussen regisseur Robert Rodriguez (“El Mariachi”, “From Dusk Till Dawn”) en scenarioschrijver Kevin Williamson (“Scream”, “I Know What You Did Last Summer”) mondt uit in een heerlijk pulpy B-film hommage, een soort kruising tussen “The Breakfast Club” en “Invasion of The Body Snatchers” vol ironische knipogen, citaten en genreclichés.