WEIRD GREECE | Offscreen
Onder de noemer 'Weird Greece' houden we een speciale focus op onorthodoxe films van Griekse makelij. Daarbij plukken we enkele parels uit de recente ‘Greek Weird Wave’, een reeks films die voortkwam uit een losse beweging van lokale filmmakers ontstaan rond 2009, toen Griekenland worstelde met een ongeziene economische recessie en bungelde aan de rand van de financiële afgrond. Deze wanhopige situatie werd, samen met andere taboeonderwerpen, geëxploiteerd in een aantal stilistisch innovatieve, ronduit vreemde en zelfs groteske of morbide films. Daarbij Yorgos Lanthimos’ baanbrekende Dogtooth, maar ook onuitgegeven werken als Suntan, Pity en het recente Arcadia van Yorgos Zois.
Daarna keren we terug naar de jaren ‘60 en ’70 toen een ongekende explosie aan bizarre B-films en exploitation prenten vol gangsters, jaloerse minnaars, wraakzuchtige vrouwen, seriemoordenaars en losbandige, Sirtaki dansende jongeren aan zonovergoten Egeïsche stranden het mooie weer uitmaakten. Het zijn films met ronkende titels als The Wild Pussycat, Diamonds on Her Naked Flesh of Rivals In Love AKA The Joy of Mykonos van regisseurs en producenten als Kostas Karagiannis, Ilias Mylonakos of Omiros Efstratiadis. Eerst nog gefilmd in contrastrijk zwart wit, zoals het subversieve psychodrama The Fear uit 1966, maar niet veel later gevolgd door kleurrijke prenten doorspekt met psychedelische sequenties, waaronder Tango of Perversion uit 1973, of de eerste films van Nico Mastorakis die later uitgroeide tot een bekend cultregisseur en waarvan we de legendarische, shockerende en politiek incorrecte Island Of Death uit 1976 draaien.
Van politiek gesproken, deze “boom” in exploitation cinema vond ironisch genoeg plaats in de periode dat een rechtse militaire junta, het Kolonelsregime, aan de macht kwam door middel van een staatsgreep en Griekenland een internationale paria werd. Ze hielden het land van 1964 tot 1976 in een ijzeren wurggreep en hun voorkeur voor staatstelevisie leidde tot een drastische daling in de productie van het aantal reguliere bioscoopfilms. Dat gat werd gretig opgevuld door de lepe producenten van exploitation films die ook nog het lef vonden om hun producten naar het buitenland te exporteren waar ze gretig aftrek vonden in het grindhouse en sekscinema circuit. De aangebrande frivoliteiten van het “Sex, Sun & Souvlaki” genre werden aldaar van extra expliciete sequenties voorzien zodat er uiteindelijk overal verschillende versies van dezelfde film omloop waren. Toen video de bioscoopsector midscheeps trof begin jaren ‘80, verdwenen de schermen, de achteraf zaaltjes en de 35mm kopijen spoorloos.
Dankzij het monnikenwerk van boutique labels als Mondo Macabro en Vinegar Syndrome kunnen we een vrij uitgebreide selectie van deze nu vergeten producties weer in hun volle, gerestaureerde en vaak complete versie vertonen. Zo zal Jacques Spohr, een specialist in Griekse exploitation cinema en redacteur van ‘L'Insatiable’, de gastheer zijn van een speciaal avondvullend programma met trailers, outtakes en twee uiterst zeldzame sexploitation films, waarvan één op vintage 35mm, terwijl hij eveneens een deeltje van zijn uitgebreide collectie zeldzame affiches, lobbycards en andere parafernalia meeneemt die hij tijdens het festival in Cinema Nova tentoonstelt.
Met deze focus die in het totaal 13 films omvat, georganiseerd in samenwerking met de Wet Kingdom filmclub en verspreid over Cinema Nova, Cinema RITCS en nieuwbakken vertoningspartner Cinema Aventure, willen we bewijzen dat de Griekse cinema meer dan ooit iets is dat 'ontdekt' moet worden en dat het ook een nog nauwelijks geopende kluis van cultfilms bezit die mijlenver afstaan van de Zorba de Griek of My Big Fat Greek Wedding clichés waarmee de Griekse film gewoonlijk door het grote publiek wordt geassocieerd.
DOGTOOTH
Drie tieners, opgevoed in isolatie, zijn geïndoctrineerd en geïnfantiliseerd door de leugens van hun ouders over de buitenwereld, menselijke biologie en zelfs taal. Het was deze absurdistische arthouse horror-komedie die de buitenlandse interesse voor de Greek Weird Wave aanwakkerde en de regisseur op de internationale kaart zette.
PITY
Voor Yannis is miserie de enige manier om aandacht te trekken. Wanneer zijn vrouw onverwacht uit een coma ontwaakt, moet hij dus nieuwe manieren bedenken om verdrietig te blijven. Zal zijn trouwe hond de oplossing bieden? Een ijzersterke zwarte komedie wiens emotionele impact lang blijft nazinderen.
THE FEAR
De zoon van een rijke boer verkracht en vermoordt het doofstomme dienstmeisje van het gezin. Zijn ouders dekken het misdrijf toe, maar zijn zus ruikt onraad. Dit bijna neo-realististische rurale drama, dat zijn tijd ver vooruit is in de weergave van vrouwenlevens die verwoest worden door mannelijke toxiciteit, bouwt op naar een hartverscheurende confrontatie tijdens een bruiloft.
THE WILD PUSSYCAT
In deze stijlvolle softcore-klassieker neemt een knappe blondine op ongebruikelijke wijze wraak op de man die haar zus tot zelfmoord dreef – een gedurfde zet in het patriarchale Griekenland van de jaren '60. Joe D'Amato blikte een remake van de film in, onder de titel Emanuelle and Françoise.
THE DESERTER
Een knappe jonge deserteur zoekt toevlucht op een boerderij, waar hij in de smaak valt van twee seksueel gefrustreerde vrouwen: de boerin en een eenzaam boerenmeisje. Ondertussen komen de militaire agenten dichterbij...Deze artistieke sexploitation met een Morricone-achtige score bevat een onvergetelijke moddergevecht scène.
THE MARK
In hun zoektocht naar een gestolen en op een Grieks eiland verborgen goudschat raken bandieten verwikkeld in een web van verraad. Deze misdaadthriller met verrassend goed geïntegreerde hardcore-intermezzo's is opgenomen op zonovergoten Egeïsche locaties en bevat een overvloed aan blote, lesbische blondines, waarvan er één compleet gek wordt met een scheermes in de hand.
TANGO OF PERVERSION
Een idiote macho betrapt zijn vriendin met een lesbische vrouw. Hij vermoordt zijn rivale, zich niet bewust dat de daad is gefilmd door een impotente rijke nerd met het slechtste kapsel in de filmgeschiedenis. Greeksploitation met een giallo toets, een vleugje necrofilie, bizarre plotwendingen – en veel coole jaren 70-kleding en dansjes!
DIAMONDS ON HER NAKED FLESH
Bella runt een goedkoop hotel en haar leven lijkt vast te zitten... totdat ze ontdekt dat een Duitse hotelgast een verborgen voorraad diamanten heeft. Samen met haar vriend bedenkt ze een plan om hem te vermoorden en de diamanten te stelen. Vertoond in een speciale onuitgegeven cut van de Engelse versie met Franse hardcore inserts!
RIVALS IN LOVE (WEIRD GREECE NIGHT)
Een man die lijdt aan geheugenverlies spoelt aan op een strand in Mykonos. Al snel raakt hij verstrikt in een verhouding met twee sexy vrouwen. Helaas wordt hij ook gezocht voor een moord die hij zich niet kan herinneren. Vol verrassende plotwendingen en intense hardcore ontmoetingen. Een klassiek voorbeeld van het "Triple S"-subgenre: Summer, Sex & Souvlaki!
LUST FOR REVENGE (WEIRD GREECE NIGHT)
Een groep verveelde intellectuelen ontvoert een meisje als onderdeel van een wreed spelletje. De wanhopige ouders betalen de losprijs, maar het spel loopt uit de hand en de vader begint een onverzettelijke zoektocht naar wraak.
ISLAND OF DEATH
Deze genadeloze cultklassieker belandde met recht en reden op de beruchte Video Nasty-lijst en blijft één van de meest schokkende films ooit gemaakt. Achter het brute geweld schuilt echter een stijlvolle cinematografie. Bovendien is Mykonos nooit zo mooi in beeld gebracht. Een zeldzame combinatie van schoonheid en gruwel.
ARCADIA
De psychologe Katerina moet haar ergste vermoedens onder ogen zien wanneer ze Yannis, een ooit gerespecteerde arts, vergezelt naar een kustplaats om er het slachtoffer van een tragisch auto-ongeluk te identificeren. Deze melancholishe Griekse elegie over verlies en herinneringen beklijft door zijn onconventionele en aangrijpende voorstelling van het bovennatuurlijke.
SUNTAN
Op het zonovergoten Antiparos wordt een arts van middelbare leeftijd verliefd op een jonge, flirterige toeriste. Aanvankelijk is hij een tragikomisch figuur, maar al snel doet zijn obsessie met het meisje hen beiden in een neerwaartse spiraal belanden. Een opmerkelijke film die op verschillende festivals in de prijzen is gevallen.