OFFSCREENINGS 2021 | Offscreen
Een uitgekiende selectie van 14 bijzondere, nieuwe en onuitgegeven films. Het gaat om films die zich op de cutting edge van hedendaagse cinema bevinden. Ze vallen op door hun artistieke originaliteit, unieke visie of inventieve benadering van het filmmedium en genre en hebben genoeg potentie om zich te ontpoppen tot de cultfilms van morgen.
CENSOR
Groot-Brittannië, midden jaren tachtig. Enid is een censor die de brute seks en geweld in films tracht te beoordelen, maar één slasherfilm in het bijzonder doet bij haar een lang verdrongen jeugdtrauma ontwaken en de horror begint haar dagelijks leven binnen te sluipen. Een met bloed bespatte hommage aan het Britse video nastytijdperk!
CENSOR - SECOND SCREENING
Groot-Brittannië, midden jaren tachtig. Enid is een censor die de brute seks en geweld in films tracht te beoordelen, maar één slasherfilm in het bijzonder doet bij haar een lang verdrongen jeugdtrauma ontwaken en de horror begint haar dagelijks leven binnen te sluipen. Een met bloed bespatte hommage aan het Britse video nastytijdperk!
DOGS DON'T WEAR PANTS
De tragische dood van zijn vrouw heeft Yuha emotioneel verlamd, maar dankzij de extreme BDSM-praktijken van dominatrix Mona krijgt hij terug contact met zijn gevoelens. Een intelligente tragedie vol pikzwarte humor en voor de niet-adepten onder ons enkele pijnlijke ineenkrimpmomenten.
IN THE EARTH
Tijdens een pandemie wagen een wetenschapper en zijn gids zich diep in een afgelegen woud voor een routinematige opdracht. Hun trektocht verandert in een angstaanjagende reis door het hart van de duisternis terwijl het bos om hen heen tot leven komt. De regisseur van Kill List en A Field in Engeland serveert een bedwelmend brouwsel van folk horror en hallucinerende eco-waanzin.
IT COMES
Hideki post op zijn blog foto's van zijn gezinnetje. Hij lijkt perfect gelukkig, maar in werkelijkheid moet hij zijn dochtertje beschermen tegen het Bogiwan monster. Verwacht extreme duiveluitdrijvingen, meer bloed dan in de lift van "The Shining" en een bijrol voor J-pop idool Jun'ichi Okada.
BLIND SPOT
Dominick kan zich al van bij zijn geboorte onzichtbaar maken. Stilaan begint hij echter de controle over zijn gave te verliezen, met verstrekkende gevolgen voor zijn vriendschappen en liefdesleven. Een intimistische, melancholische en originele twist op het thema van de onzichtbare superheld.
JALLIKATTU
In een Indiaas dorpje ontsnapt een buffel uit het slachthuis. De bevolking probeert het dier te vangen, maar de achtervolging ontaardt al snel in een afdaling naar primitieve razernij waarbij het laatste laagje beschaving wordt weggekrabd. Een zintuiglijke, traumatische filmervaring.
SPUTNIK
Op het hoogtepunt van de Koude Oorlog stort een Sovjet-ruimtevaartuig na een mislukte missie neer met de commandant als enige overlevende. Een jonge vrouwelijke psychiater die zijn mentale toestand dient te evalueren, ontdekt dat er iets gevaarlijks met hem naar de aarde is teruggekeerd in deze bloedstollende body horror.
IN THE EARTH
Tijdens een pandemie wagen een wetenschapper en zijn gids zich diep in een afgelegen woud voor een routinematige opdracht. Hun trektocht verandert in een angstaanjagende reis door het hart van de duisternis terwijl het bos om hen heen tot leven komt. De regisseur van Kill List en A Field in Engeland serveert een bedwelmend brouwsel van folk horror en hallucinerende eco-waanzin.
DAU. DEGENERATION.
Filmevenement van het decennium, of folie de grandeur? Tien jaar in de maak, liet het controversiële multimediaproject van de Russische filmmaker Khrzhanovsky meer dan 10.000 niet-professionele acteurs los in een replica van een geheim onderzoeksinstituut van de USSR uit de jaren 60. Het resultaat was een tiental films vertoond in een 24/7 kunstinstallatie die in 2019 in Parijs in première ging; deze tweedelige film van maar liefst 6 uur biedt een uitgelezen staalkaart van die ervaring. Het is een briljant meeslepende recreatie van de Sovjet-levensstijl over een instituut waar een KGB-apparatsjik en zijn schurken machtsspelletjes spelen met de wetenschappers. Deze satire op wetenschap, religie en nationalisme is een onvergetelijk kijkstuk!
LAPSIS
Een New Yorker neemt een vreemde job aan bij een nieuw Quantumtechologiebedrijf uit de financiële sector: het aanleggen van kabels door bos en wei alwaar hij concurreert met robots en andere werknemers die hinten op een duistere samenzwering. Deze low-tech sci-fi parabel doorprikt de gig-economie met droge humor.
DAU. DEGENERATION.
Filmevenement van het decennium, of folie de grandeur? Tien jaar in de maak, liet het controversiële multimediaproject van de Russische filmmaker Khrzhanovsky meer dan 10.000 niet-professionele acteurs los in een replica van een geheim onderzoeksinstituut van de USSR uit de jaren 60. Het resultaat was een tiental films vertoond in een 24/7 kunstinstallatie die in 2019 in Parijs in première ging; deze tweedelige film van maar liefst 6 uur biedt een uitgelezen staalkaart van die ervaring. Het is een briljant meeslepende recreatie van de Sovjet-levensstijl over een instituut waar een KGB-apparatsjik en zijn schurken machtsspelletjes spelen met de wetenschappers. Deze satire op wetenschap, religie en nationalisme is een onvergetelijk kijkstuk!
THE AMUSEMENT PARK
In 1973 werd Romero ingehuurd een soort van publieke informatiefilm van de overheid over ouderenmishandeling te maken, maar het resultaat werd te schokkend geacht om te worden uitgebracht, en de film werd pas herontdekt na de dood van de regisseur. Het dagje uit van een oudere heer op de kermis verandert in een onmiskenbaar Romero-achtige nachtmerrie wanneer de man wordt genegeerd, uitgebuit en mishandeld.
THE AMUSEMENT PARK
In 1973 werd Romero ingehuurd een soort van publieke informatiefilm van de overheid over ouderenmishandeling te maken, maar het resultaat werd te schokkend geacht om te worden uitgebracht, en de film werd pas herontdekt na de dood van de regisseur. Het dagje uit van een oudere heer op de kermis verandert in een onmiskenbaar Romero-achtige nachtmerrie wanneer de man wordt genegeerd, uitgebuit en mishandeld.
UNDERGODS
J.G. Ballard meets Beckett in het speelfilmdebuut van Spaans regisseur Chino Moya. Drie door elkaar lopende verhalen schetsen op ingenieuze wijze en met visuele flair een portret van Europese stad in verval vol brutalistisch betonnen torenflats. Een bevreemdende en zwart komische dystopie die het midden houdt tussen Delicatessen en High Rise.
- 1 of 2
- ››