OFFSCREEN ON TOUR 2021 | Offscreen
Op verschillende locaties is een selectie van de festivalfilms te zien in ons programma Offscreen On Tour.
PHASE IV
Gerestaureerde versie.
In de woestijn van Arizona onderzoeken twee wetenschappers een evolutionaire verschuiving in de mierenpopulatie die een gevaar dreigt te vormen voor de mensheid. Saul Bass’ enige langspeelfilm is een intelligente “creature feature” die griezelige horror mengt met een minimalistische esthetiek tot een aangrijpende en metafysische cultklassieker. Vertoond in zijn gerestaureerde versie!
PHASE IV
Gerestaureerde versie.
In de woestijn van Arizona onderzoeken twee wetenschappers een evolutionaire verschuiving in de mierenpopulatie die een gevaar dreigt te vormen voor de mensheid. Saul Bass’ enige langspeelfilm is een intelligente “creature feature” die griezelige horror mengt met een minimalistische esthetiek tot een aangrijpende en metafysische cultklassieker. Vertoond in zijn gerestaureerde versie!
PHASE IV
Gerestaureerde versie.
In de woestijn van Arizona onderzoeken twee wetenschappers een evolutionaire verschuiving in de mierenpopulatie die een gevaar dreigt te vormen voor de mensheid. Saul Bass’ enige langspeelfilm is een intelligente “creature feature” die griezelige horror mengt met een minimalistische esthetiek tot een aangrijpende en metafysische cultklassieker. Vertoond in zijn gerestaureerde versie!
LAPSIS
Een New Yorker neemt een vreemde job aan bij een nieuw Quantumtechologiebedrijf uit de financiële sector: het aanleggen van kabels door bos en wei alwaar hij concurreert met robots en andere werknemers die hinten op een duistere samenzwering. Deze low-tech sci-fi parabel doorprikt de gig-economie met droge humor.
JALLIKATTU
In een Indiaas dorpje ontsnapt een buffel uit het slachthuis. De bevolking probeert het dier te vangen, maar de achtervolging ontaardt al snel in een afdaling naar primitieve razernij waarbij het laatste laagje beschaving wordt weggekrabd. Een zintuiglijke, traumatische filmervaring.
KINGDOM OF THE SPIDERS
De onnavolgbare William Shatner speelt een dierenarts die onderzoek doet naar de dood van vee op het platteland van Arizona. Zijn flirt met een vrouwelijke arachnoloog wordt ruw verstoord wanneer ze zich realiseren dat pesticiden het evenwicht in de natuur hebben verstoord en resulteren in een onstuitbaar oprukkend leger dodelijke vogelspinnen.
PHASE IV
Gerestaureerde versie.
In de woestijn van Arizona onderzoeken twee wetenschappers een evolutionaire verschuiving in de mierenpopulatie die een gevaar dreigt te vormen voor de mensheid. Saul Bass’ enige langspeelfilm is een intelligente “creature feature” die griezelige horror mengt met een minimalistische esthetiek tot een aangrijpende en metafysische cultklassieker. Vertoond in zijn gerestaureerde versie!
SOYLENT GREEN
In 1973 was het jaar 2022 nog genoeg veraf om er een beangstigende eco horrorfilm in te situeren. New York hongert, voedsel is artificieel, sterven gebeurt in euthanasiecentra en Charlton Heston gaat op zoek naar de onsmakelijke waarheid. Een morbide apocalyptische visie op pollutie, sociale ongelijkheid en overbevolking.
POM POKO
Volgens de Japanse folklore zijn Tanuki van vorm veranderende wasbeerachtige wezens met ongewoon veelzijdige (en gezinsvriendelijke) testikels. Wanneer hun landelijke manier van leven wordt bedreigd door stadsuitbreiding, vechten de beestjes terug. In typische Studio Ghibli-stijl levert deze betoverende fabel een aangrijpende ecologische boodschap.
STALKER
Een “Stalker” gidst een schrijver en een professor door een verboden en verraderlijke postindustriële woestenij, de Zone genaamd, op zoek naar een mysterieuze kamer die wensen kan vervullen. Tarkovsky’s science fiction meesterwerk verhult een veelheid aan betekenissen: een religieuze en metafysische trip, een allegorie voor ecologische en nucleaire catastrofen of een meditatie op het filmmedium zelf.
PHASE IV
In de woestijn van Arizona onderzoeken twee wetenschappers een evolutionaire verschuiving in de mierenpopulatie die een gevaar dreigt te vormen voor de mensheid. Saul Bass’ enige langspeelfilm is een intelligente “creature feature” die griezelige horror mengt met een minimalistische esthetiek tot een aangrijpende en metafysische cultklassieker. Vertoond in zijn gerestaureerde versie!
KOYAANISQATSI
De titel van deze experimentele documentaire is dialect van de Hopi indianen voor “leven uit balans”. Regisseur Reggio gebruikt ongeëvenaarde time-lapse fotografie om de ontzagwekkende natuur tegen de versnelde stadschaos te plaatsen en maakt zo een beklijvend portret van de beladen relatie van de mensheid met de planeet, dit alles op een hypnotiserende score van Philip Glass.
THE AMUSEMENT PARK
In 1973 werd Romero ingehuurd een soort van publieke informatiefilm van de overheid over ouderenmishandeling te maken, maar het resultaat werd te schokkend geacht om te worden uitgebracht, en de film werd pas herontdekt na de dood van de regisseur. Het dagje uit van een oudere heer op de kermis verandert in een onmiskenbaar Romero-achtige nachtmerrie wanneer de man wordt genegeerd, uitgebuit en mishandeld.
NIGHT OF THE LIVING DEAD
De wereld wordt plots overspoeld door levende doden. Enkele mensen kunnen zich verschuilen in een afgezonderde hoeve. Terwijl van binnenuit de spanningen groeien, worden ze doorlopend aangevallen.
LONG WEEKEND
Ozploitation-klassieker waarin een stel hun huwelijk probeert te redden met een kampeertrip naar de ongerepte Australische kust alwaar ze blijk geven van een onverschillige minachting voor de plaatselijke flora en fauna. Maar de natuur laat niet met zich sollen en neemt onverbiddelijk wraak in deze baanbrekende eco horrorfilm.