GENRE CINEMA ALL'ITALIANA: ENZO CASTELLARI EN SERGIO MARTINO | Offscreen
In de jaren ’60 en ’70 stond Italië aan het voorfront van populaire genres als peplums, thrillers, spaghettiwesterns, politiefilms en horrorprenten. Vele regisseurs (Mario Bava, Lucio Fulci), cinematografen (Vittorio Storaro) en componisten (Bruno Nicolai, Ennio Morricone) vestigden hun naam in dit Gouden Tijdperk van de Italiaanse genrecinema of “filone”, de correcte term voor de kruisbestuiving tussen verschillende filmtradities, cycli, stromingen en trends. Ook onze festival(ere)gasten Enzo G. Castellari en Sergio Martino braken internationaal door in deze periode van ongekende creativiteit en productiviteit. Wanneer als reactie op de komst van de Amerikaanse blockbuster, Italiaanse producenten hun heil zochten in rip-offs van ieder filmgenre dat het goed deed aan de kassa, surften zij mee op deze golf en leverden succesvolle bijdragen aan o.a. de dodelijke haaien rage (Castellari's “The Last Shark”) en post-apocalyptische science fiction (Martino's “2019: After the Fall of New York”).
In samenwerking met Instituto Italiano di Cultura Brussels.
HIGH CRIME
De eerste samenwerking tussen Castellari en acteur Franco Nero is een van de belangrijkste films binnen het “poliziotteschi” genre. Verwacht je aan brutale moorden, langgerekte shoot-outs met machinegeweren, sociaal-politieke onrust en een politie inspecteur met een opvliegend karakter.
STREET LAW
Criminaliteit en corruptie kenmerken het Italië van de jaren '70. Een ingenieur (Franco Nero) wordt tijdens een gewelddadige overval gegijzeld. Als de politie de zaak laat vallen, neemt hij het recht in eigen handen. Een mix tussen poliziotteschi en spaghettiwestern door de “Europese Sam Peckinpah”.
THE LAST SHARK
Deze Italiaanse rip-off van “Jaws” is duivels efficiënt. Vernuftig camerawerk en een aanstekelijke soundtrack wisselen af met onbedoeld grappige beelden waarin het moordzuchtige beest er uitziet als een opblaasexemplaar dan wel een zieke dolfijn. Een guilty pleasure van formaat!
KEOMA
Halfbloed Keoma (Franco Nero) keert terug van de Burgeroorlog naar een spookstadje dat getroffen werd door een plaag en geterroriseerd door een bende sadistische outlaws. Castellari's psychedelische en virulente meesterwerk uit 1976 is een van de beste spaghettiwesterns ooit.
1990: THE BRONX WARRIORS
Een brutale flik gaat op zoek naar een rijkeluiskind (Stefania Girolami, Castellari’s dochter) die vermist is in The Bronx anno 1990: een “no man’s land” gerund door vervaarlijke motorbendes. Deze hilarische rip-off van “Mad Max”, ”Escape From New York” en “The Warriors” is pure camp!
ESCAPE FROM THE BRONX
Een grote corporatie wil de Bronx “opkuisen”. Dat is dan buiten de lokale bendes gerekend die een regelrechte oorlog ontketenen. In het vervolg op “1990: The Bronx Warriors”, een als science fiction vermomde spaghetti western, wordt het non-stop geweld tot krankzinnige hoogten gevoerd.
THE BIG RACKET
In een Italiaanse stadje persen criminelen de lokale winkeliers af door te dreigen met verkrachting en geweld. De slachtoffers vechten terug, wat resulteert in explosieve wendingen, epische brutaliteit en een massale shoot-out. Castellari beschouwt het einde als het beste dat hij ooit heeft gedraaid.
ALL THE COLORS OF THE DARK
Nadat Jane (Edwige Fenech) in een auto-ongeluk haar baby verliest, heeft ze terugkerende nachtmerries over een maniak met een mes. Volgens de buurvrouw is een zwarte mis de oplossing. Een Polanski-achtige vertelling over paranoia, duivelaanbidders, rituele moordorgieën en waanzin.
TORSO
Martino's vakmanschap is evident in elk shot van deze gestileerde doch gewelddadige giallo klassieker over een seriemoordenaar die zich achter een skimasker verbergt en mooie meisjes wurgt, alvorens ze met een boomzaag te bewerken. Deze spannende thriller zal je meer dan eens naar adem doen snakken.
2019: AFTER THE FALL OF NEW YORK
Een nucleaire holocaust herschept de wereld in een woestenij bevolkt door mutanten. Een huurling wordt naar de ruïnes van New York gestuurd om er de laatste nog vruchtbare vrouw op aarde te redden. Hoogst vermakelijk post-apocalyptisch vertier.
CONFERENCE: ITALIAN GENRE CINEMA
Dr. Russ Hunter (“Italian Horror Cinema”) geeft een overzicht van de Italiaanse genrefilm terwijl Dr. Alexia Kannas (“Deep Red”) de belangrijkste functies van de giallo bespreekt. Vervolgens exploreert Dr. Jamie Sexton (“Cult Cinema”) de bijdrage die de iconische componisten Ennio Morricone en Bruno Nicolai leverden aan de Italiaanse cinema en praat Dr. Louis Bayman (“Italian Popular Cinema”) over de poliziotteschi. Dit alles wordt gevolgd door een panelgesprek over Italiaanse genrefilms met regisseur Sergio Martino en Manlio Gomarasca (auteur, uitgever en filmjournalist bij “Nocturno”).
Gratis toegang.
THE VIOLENT PROFESSIONALS
Politie inspecteur Giulio Caneparo (Luc Merenda) neemt het recht in eigen handen om de dood van zijn baas te wreken die een bende bankovervallers op het spoor was. Alles is toegestaan in deze aanklacht tegen Italiaans fascisme en politieke chaos.
THE SUSPICIOUS DEATH OF A MINOR
Na de moord op een prostituee zit een undercover agent een Milanese bende op de hielen die vertakkingen heeft tot in de hoogste regionen van de macht. Martino blikt deze essentiële link tussen giallo en poliziottescho in als een onvoorspelbare rollercoaster rit vol spectaculaire achtervolgingen.
CHOPPER SQUAD
Een politieagent uit Rome (Luc Merenda) ontdekt toevallig dat moordpartijen op medewerkers van het Italiaanse Ministerie van Defensie worden verdoezeld als zelfmoorden en ongevallen. Losjes geïnspireerd op de mislukte Italiaanse staatsgreep van Golpe Borghese uit 1970.
SLAVE OF THE CANNIBAL GOD
Wanneer een antropoloog wordt vermist in de jungle van Nieuw-Guinea, gaan zijn echtgenote en haar broer naar hem op zoek en botsen zo op een groepje kannibalen. Deze beruchte “video nasty” was jarenlang verboden in Engeland omwille van de expliciete seks, gratuit geweld en dierenmishandeling.