ENZO G. CASTELLARI | Offscreen
Enzo G. Castellari(°1938) maakte naam met een reeks genrefilms waarmee hij virtuoos met de regels van de B-film speelde. Hij onderscheidde zich door een persoonlijk gevoel voor montage en het gebruik van slow motion in actiescènes (verkregen door het draaien met drie camera’s die op verschillende snelheden opnamen). Castellari is vandaag vooral bekend omdat Tarantino zich voor zijn “Inglorious Basterds” baseerde op Castellari’s gelijknamige oorlogsfilm, hoewel het resultaat in niets op het origineel leek. Eind jaren '60 brak Castellari door met spaghettiwesterns, een genre dat hij met “Keoma” (1976) een laatste klassieker bezorgde. Maar hij zal voor altijd verbonden blijven met gewelddadige politiefilms of poliziotteschi die treffend het politieke klimaat van de Italiaanse “Anni di piombo” (Loden Jaren) ventileerden. Bovendien was hij de vader van de post-apocalyptische science fiction à l'italienne met guilty pleasures als “1990: The Bronx Warriors” en “Escape from the Bronx”.
HIGH CRIME
De eerste samenwerking tussen Castellari en acteur Franco Nero is een van de belangrijkste films binnen het “poliziotteschi” genre. Verwacht je aan brutale moorden, langgerekte shoot-outs met machinegeweren, sociaal-politieke onrust en een politie inspecteur met een opvliegend karakter.
STREET LAW
Criminaliteit en corruptie kenmerken het Italië van de jaren '70. Een ingenieur (Franco Nero) wordt tijdens een gewelddadige overval gegijzeld. Als de politie de zaak laat vallen, neemt hij het recht in eigen handen. Een mix tussen poliziotteschi en spaghettiwestern door de “Europese Sam Peckinpah”.
THE LAST SHARK
Deze Italiaanse rip-off van “Jaws” is duivels efficiënt. Vernuftig camerawerk en een aanstekelijke soundtrack wisselen af met onbedoeld grappige beelden waarin het moordzuchtige beest er uitziet als een opblaasexemplaar dan wel een zieke dolfijn. Een guilty pleasure van formaat!
KEOMA
Halfbloed Keoma (Franco Nero) keert terug van de Burgeroorlog naar een spookstadje dat getroffen werd door een plaag en geterroriseerd door een bende sadistische outlaws. Castellari's psychedelische en virulente meesterwerk uit 1976 is een van de beste spaghettiwesterns ooit.
1990: THE BRONX WARRIORS
Een brutale flik gaat op zoek naar een rijkeluiskind (Stefania Girolami, Castellari’s dochter) die vermist is in The Bronx anno 1990: een “no man’s land” gerund door vervaarlijke motorbendes. Deze hilarische rip-off van “Mad Max”, ”Escape From New York” en “The Warriors” is pure camp!
ESCAPE FROM THE BRONX
Een grote corporatie wil de Bronx “opkuisen”. Dat is dan buiten de lokale bendes gerekend die een regelrechte oorlog ontketenen. In het vervolg op “1990: The Bronx Warriors”, een als science fiction vermomde spaghetti western, wordt het non-stop geweld tot krankzinnige hoogten gevoerd.
THE BIG RACKET
In een Italiaanse stadje persen criminelen de lokale winkeliers af door te dreigen met verkrachting en geweld. De slachtoffers vechten terug, wat resulteert in explosieve wendingen, epische brutaliteit en een massale shoot-out. Castellari beschouwt het einde als het beste dat hij ooit heeft gedraaid.