Guilty Pleasures of the Eighties | Offscreen
De jaren 80: een tijd van oppervlakkige overdaad en bravoure, van ongebreidelde consumptiedrang en neo-liberalisme. De Westerse wereld wordt ingedeeld in werkloze losers en succesvolle yuppies. De enen dragen trainingspakken, de anderen Don Johnson-vestjes met schoudervulling. Vrouwen steken elkaar de loef af met de meest volumineuze kapsels en mannen spannen hun spierenbundels in spandex T-shirts. De lichaamscultuur viert hoogtij: bodybuilding, jogging en aerobics. Nieuwe technologieën dringen het privéleven in (videocassettes, home computers met floppy disks) en zetten een stille omwenteling in gang. De jaren 80 blijken zowel de climax als de anticlimax van de koude oorlog. Amerikaanse president Ronald Reagan symboliseert als geen ander de politieke zeitgeist. De Cannon filmstudio van de neefjes Golan en Globus lijkt wel de officiële propagandadienst van het Witte Huis, waarbij rechtse rakkers en all American heroes als Norris, Bronson, Stallone en Schwarzenegger de Vrije Wereld verdedigen. B en Z filmmateriaal wordt tot blockbusterproporties opgeblazen. De rites de passages van de 80's generatie melkt men uit in tientallen tienerfilms, waarna het mooie volkje lustig wordt afgeslacht in het overbevolkte slashergenre. Nerds, yuppies, valley girls, bitches, punks, rappers en geeks bevolken menig jaren 80 film, doorspekt met montagesequenties op populaire disco, newwave en hardrockhits, als Hollywood’s reactie op het succes van MTV. Het resultaat van dit alles: een ongeziene concentratie van enkele van de slechtste films aller tijden.
Acht vrijdagen na elkaar geven we je rendez-vous in Cinematek voor een fijne selectie stupide films die we vakkundig en met de nodige sociologische en cultuurhistorische duiding de grond zullen inboren. De selectie gaat naar films die indertijd om onverklaarbare reden het bekijken waard werden beschouwd, maar die nu zo ongelofelijk achterhaald en gedateerd zijn dat verbijstering het enig mogelijke verweer is. Met een bijkomende beperking dat ze zich grotendeels in de Verenigde Staten van de jaren tachtig zelf dienen af te spelen. Dus helaas geen My little pony: the movie, King Solomon’s mines of Red Sonja, maar er blijft genoeg fraais over. Stap in de tijdscapsule en laat je meevoeren door schaamteloos jeugdsentiment naar deze 8 (blind) dates met de jaren 80. Dat je meer dan één blauwtje zal lopen, staat ontegensprekelijk vast.
The Last American Virgin
Drie pubers hebben maar één doel in hun leven: 'het' voor de eerste keer doen. Dit prototype van de jaren 80 tienersekskomedie mijdt geen enkel cliché en staat bol van de pop & new wave hits. Bijzonder is dat de film humor inruilt voor een finale die een tearjerker als Terms of Endearment doet verbleken.
The Last Dragon
De zwarte kungfu-adept Leroy Green redt een mooie zangeres (eighties-icoon Vanity) uit de klauwen van een louche zakenman en krijgt af te rekenen met Sho’nuff, de Shogun van Harlem. In de gloed van pulserende discolichten doet deze unieke kungfu-comedy een dansje op het ritme van eighties Motown.
Electric Dreams
Een geek en zijn artificieel intelligente IBM Personal Computer strijden allebei om het hart van de sexy buurvrouw. De regisseur van muziekvideo’s als Michael Jacksons "Billie Jean" en A-ha's "Take On Me", maakt van de film één langgerekte videoclip doorspekt met een vettige synthesizer sound en prehistorische computer visuals.
Death Wish 3
Immer op zoek naar gerechtigheid, fronst Charles Bronson het voorhoofd terwijl hij op dwaze one-liners kauwt. Het derde deel van de legendarische wraaksaga gaat grandioos over-the-top, want ditmaal kegelt Bronson het schorremorrie van straat met een bazooka!
Invasion USA
Cubaanse communistische guerillastrijders landen op de stranden van Florida en zien de revolutie meteen groots als ze een brave tuinwijk terroriseren. Gelukkig is daar Chuck Norris nog, met een raketwerper in zijn broekzak.
Rocky IV
Nadat Dolph Lundgren zijn vriend Apollo tot moes slaat moet Rocky de strijd aangaan met de meedogenloze Russische krachtpatser. Met de subtiliteit van een bokszak draineert regisseur/acteur Stallone alle menselijkheid uit het Rocky personage en vult het met consumptiefetisjisme, steroïden en spierballenethiek.
Breakin' (Breakdance: The Movie)
Jazzdanseres Kelly heet voortaan “Special K”, want de hele breakdance scène ligt aan haar voeten als ze straatdansers Ozone en Turbo versterkt in hun rivaliteitsstrijd met de Electro Rock crew. Een amusant en kleurrijk tijdsdocument dat ondertussen hilarisch gedateerd overkomt.
Mannequin
Andrew McCarthy wordt verliefd op een etalagepop terwijl hij een sterk staaltje van zijn eigen houterige acteerstijl ten beste geeft. Ook Kim Catrall (Sex and the city) als de pop in kwestie stuwt deze materialistische en seksistische klucht naar tenenkrullende hoogtes.
Road House
Patrick Swayze heeft een filosofiediploma op zak, maar komt aan de bak als buitenwipper in een ruige bar. Afgekraakt door de filmkritiek, groeide de film uit tot een van de grote cultklassiekers van de jaren 80 met zijn onbedoelde homoërotiek, eendimensionale karakters en eindeloze knokpartijen.