Long Live the Dead: George A. Romero | Offscreen
De Amerikaanse regisseur George A. Romero heeft op 16 juni jongstleden het rijk der levenden verlaten, deze B-Z is dan ook een posthuum eerbetoon aan de peetvader van de moderne zombiefilm. Dank zij Romero werd de zombie, een voorheen ietwat marginale figuur uit het horrorpantheon, een wereldwijde plaag. Met zijn low budget debuutfilm “Night of the Living Dead” uit 1968 stopt Romero de levende doden in een hedendaags jasje, terwijl ze voorheen bijna altijd in verband werden gebracht met exotische voodootoestanden en andere Haitiaanse toverij. En passant haalt hij de horror uit de gotische en mythologische burchten en zet deze brutaal op de stoep van het kleinsteedse Amerika. Via de metafoor van de kannibalistische zombie, die hij verder ontwikkelt met de apocalyptische vervolgfilms “Dawn of the Dead” (1979) en “Day of the Dead” (1985), steekt hij de draak met rassenhaat, geijkte rolpatronen, consumentisme en militarisme. Het duurt meer dan twintig (!) jaar eer Romero opnieuw de kans krijgt een vierde deel aan zijn levende doden epos te breien. Met het succes van “28 Days Later”, de “Resident Evil” films en de remake van “Dawn of The Dead” gaat het licht eindelijk voor de meester zelf op groen om zijn oorspronkelijke ambitieuze visie voor “Day of the Dead”, die door budgetperikelen serieus diende te worden ingeperkt, naar het grote scherm te brengen. Het resultaat, “Land of the Dead”, wordt bij de release in 2005 gemengd onthaald maar verzekert zich ondertussen toch van zijn cultstatus als monumentale B-film satire op het Republikeins Amerika onder Bush Jr.
Night of the Living Dead
Een moderne horroklassieker pur sang. De doden komen tot leven en verslinden de levenden. Een groepje overlevenden barricadeert zich in een afgelegen boerderij omsingeld door een horde vraatzuchtige zombies. Maar het gevaar komt niet alleen van buitenaf, wanneer de relaties tussen de groepsleden ontaarden in achterdocht en conflict.
Land of the Dead
De zombies hebben bijna de hele wereld veroverd. Wat rest van overlevenden heeft zich verschanst in een versterkte stad, waar een brutale upper class onder leiding van Dennis Hopper (in een geïnspireerde Donald Rumsfeld imitatie) het schorremorie in de straat onder de knoet houdt. Maar het legertje levende doden buiten de omheining geeft naast hun vraatzucht nu ook blijk van enige intelligentie en lijkt zich te organiseren...