END OF THE WORLD | Offscreen
Wanneer het avondjournaal meer op een einde-van-de-wereld-film begint te lijken, dan zorgt deze postapocalyptische B-Z voor een broodnodige ontsnapping naar een realiteit die er nog erger uitziet dan de onze.
Jan Michael Vincent en George Peppard (nu vooral bekend omwille van hun televisieoptredens in respectievelijk Airwolf en The A Team) trekken door de postapocalyptische woestenij in een soort van stevig uit de kluiten gewassen gepantserde motorhome op zoek naar overlevenden. Onderweg worden ze belaagd door gigantische gemuteerde kakkerlakken, stormen van Bijbelse proporties en gestoorde overlevingsstrijders. Heel, heel losjes gebaseerd op de gelijknamige sciencefictionroman van Roger Zelazny, is het resultaat pure B-film nonsens verpakt in een big budget blockbuster die door 20th Century Fox werd uitgebracht in hetzelfde jaar (1977) dat de studiobonzen met weinig vertrouwen en minder budget een andere sciencefictionprent met de titel Star Wars in de zaal dropten. De ene film werd een voetnoot in de filmgeschiedenis, de andere een fenomeen.
In 1979 kreeg het postapocalyptische filmgenre een nieuw sjabloon door het succes van de Australische film Mad Max. Vele klonen en rip-offs volgden in het kielzog daarvan. De Nieuw-Zeelandse regisseur Geoff Murphy neemt in 1981, het jaar van Mad Max 2, met zijn film The Quiet Earth echter afstand van deze formule. Hij keert terug naar de minicyclus van films over het einde van de wereld en de laatste mensen op aarde van de jaren 1950 en 1960, zoals Day the World Ended (1955), The World, The Flesh and the Devil (1958) en The Last Man on Earth (1964).
Na een catastrofale fout in het geheime energieproject waar hij aan werkt, blijkt wetenschapper Zac Hobson de enige overlevende van de planeet. Schuldgevoelens en zelfbedrog doen bij hem de grens tussen fantasie en realiteit vervagen. Het onheilspellende, surrealistische en enigmatische The Quiet Earth is het meest efficiënt in het overbrengen van de eenzaamheid en desolaatheid die de afwezigheid van de mensheid meebrengt.
DAMNATION ALLEY
De wereld wordt verwoest door een nucleaire holocaust. De overlevende bemanning van een schuilkelder van de U.S. Air Force in de Mojavewoestijn pikt radiosignalen op. De groep besluit om in twee gepantserde voertuigen de “Damnation Alley”, een honderd mijl brede strook met een hoog stralingsgevaar, over te steken.
THE QUIET EARTH
Een wetenschapper die werkt aan een baanbrekend energieproject, wordt op een ochtend wakker en ontdekt dat hij, door een storing in de nieuwe technologie, als enige man op aarde overblijft. Geconfronteerd met de ondraaglijke eenzaamheid slaan de stoppen bij hem langzaam door.