Out Loud! 2017: The 00's | Offscreen
Voor de 10de keer werkt Offscreen samen met de Beursschouwburg aan het Out Loud! programma, waarbij we instaan voor het filmluik. Op woensdag- en donderdagavond verandert het dakterras van de Beursschouwburg in een openlucht-cinema. In 2013 begonnen we met een retrospectieve insteek waarbij we de beste films en documentaires van de recente muziekgeschiedenis per decennium, te beginnen bij de sixties, in 8 vertoningen samenbalden. Dit jaar zijn we aan het laatste decennium muziekfilms toe, de jaren 2000.
De 00’s, ook wel Ohs of nillies of noughties genoemd, is het decennium waar de geglobaliseerde wereld onze achtertuin werd, geprangd tussen 9/11, dat ons opzadelde met een voortdurende War on Terror, en de gevolgen van de bankencrisis van 2008 die een stevige domper zette op het blinde geloof in groei. Wat wel bleef stijgen was de temperatuur op aarde en de omvang van het wereldwijde web. Een tsunami aan informatie kwam binnen handbereik en ook muziek drong door in elk aspect van het leven, terwijl de muziekindustrie –geconfronteerd met een technologische omwenteling - zelf bijna op apegapen lag. Het voelde alsof er geen middelpunt van popgravitatie was, alsof alles naar een steeds groeiende marge migreerde, waar elke smaak op zijn wenken werd bediend. Men zou kunnen argumenteren dat de grootste tendensen in de muziek van de 00’s geen individuele artiesten of spannende nieuwe genres waren, maar illegale downloads van MP3’s, de uitvinding van de iPod en iTunes, het gratis video en muziek delen van YouTube, MySpace en Spotify en de democratisering van de productie- en distributiemiddelen dat ieder kind met een computer toeliet zich tot een muzieklegende in hun eigen slaapkamerstudio te ontwikkelen.
Geen enkele muzikale trend definieert het decennium, hoewel hip hop de brug maakte naar R&B en zo de populaire muziek nog meer begon te domineren in die mate dat zelfs mainstream pop idolen (zoals Justin Timberlake) hun muziek effectief "verstedelijkten". Rhianna, Beyonce, Eminem, Outcast, R. Kelly, The Black Eyed Peas en Kanye West werden acts die de hele wereld veroverden. Vrouwelijke artiesten kwamen meer op de voorgrond, sommige met authentieke soulstemmen (de betreurde Amy Whinehouse) en opvallende podiumpersonages (Lady Gaga), andere dan weer vocaal en lijfelijk gemodelleerd tot geauto-tunede bitches (Britney Spears, Christina Aguilera). Rock hield goed stand in verschijningsvormen als indie rock en post rock (Arcade Fire, The White Stripes, Kaiser Chiefs en co) of soft rock à la Coldplay. Terwijl de dance scene big business werd en Tomorrowland boomde, kwam de muziek van de vorige decennia terug, meegesmokkeld op een soundtrack, vermomd als een sample of on stage in een zoveelste reünie concert. Iedere stijl vond zijn crossover en ieder genre zijn subgenre: pop punk, post-grunge, trance, electro-house, nu-metal, metalcore, emo, teen pop, crunk en snap music. En vanuit de verste uithoeken van de wereld werd lokale muziek geëxporteerd en gemondialiseerd: van Indiaanse Bollywood songs en Latijns-Amerikaanse reggeaton tot rumba congolèse en het volenska of hopelandic van het Ijslandse Sigur Rós. Globalisering zorgde er in 00’s voor dat de muziekwereld onsamenhangend en gefragmenteerd leek. Maar langs de andere kant kon de hele wereld in de playlist van een iPod.
Benda Bilili!
Benda Belili! is een evenwichtige mix van muzikale energie en maatschappelijke observatie. De documentaire vertelt het relaas van een groep mindervalide muzikanten uit de krottenwijken van Kinshasa die aansluiting zoeken bij de straatjongeren en het uiteindelijk schoppen tot wereldsterren.
Dave Chappelle’s Block Party
In 2004 organiseerde de populaire Amerikaanse komiek Dave Chappelle een buurfeest waarvoor hij enkele wereldsterren uit de hip-hop en R&B wist te strikken: Kanye West, Mos Def, Erykah Badu, Common, Jill Scott en The Fugees.
Interstella 5555 – The 5tory of the 5ecret 5tar 5y5tem
Daft Punk meets de legendarische Japanse animator Leiji Matsumoto in deze geanimeerde house musical die een sciencefiction verhaal vertelt op de beat van “One More Time”.
R. Kelly: Trapped In The Closet - Chapters 1-22
“He looks at the closet - I pull out my Beretta - He walks up to the closet - He comes up to the closet - Now he's at the closet - Now he's opening the closet... “. De 22 eerste episodes van de ‘rap-opera’ van R&B-ster R. Kelly zijn nu al een cultklassieker.
Sigur Rós: Heima
Zowel een eerbetoon aan de adembenemende landschappen van IJsland als een opname van een concerttournee. "Heima" vertelt de twee weken in 2006 wanneer de bekende post-rock band Sigur Ros zijn prachtige thuisland rondtrekt om er gratis optredens te brengen op de meest afgelegen plaatsen.
Beats, Rhymes & Life: The Travels of A Tribe Called Quest
Het verhaal van de legendarische hip hop-groep, dat begint op de schoolbanken en eindigt als wereldster. Een inkijk in de bewogen levens van de vier bandleden - met fragmenten van live optredens, archiefbeelden en interviews – die alles in het werk stellen om hun jeugdsuccessen te overstijgen.
The best music videos of the 00's
Nu is het aan jou! Kies de beste muziek videoclips uit de jaren 2000 tot 2009!