Seks en surrealisme à la Française | Offscreen
Begin jaren 1970 werd de Franse cinema verrijkt met het werk van enkele cineasten die uitblonken in de voor die tijd gedurfde combinatie van surrealisme en erotiek. Jean Rollins films zijn gedrenkt in de typische Franse fantastique en worden gekendmerkt door hun fantasmagorische beeldtaal en openlijke seksualiteit. In zijn tweede langspeelfilm, “La Vampire nue”, mengt hij met weinig budget maar veel inventiviteit elementen van sciencefiction, vampirisme, fetisjisme en erotiek in een somptueuze mix van het surreële en bovennatuurlijke.
Alain Robbe-Grillet was een van de schrijvers van de Nouveau Roman, het literaire equivalent van de Nouvelle Vague. In zijn films combineert hij het existentialisme van die beweging met het surrealisme en de sexploitation van de jaren 1970. De psychedelische cultfilm “Glissements progressifs du plaisir” kan men omschrijven als intellectualistische maar campy grindhouse, een kinky trip vol naakte Françaises die verloren lopen in een web van grotesk masochisme en sadisme.
La Vampire Nue
De obsessie van een rijke industrieel om het geheim van het eeuwige leven te ontsluieren leidt tot de ontvoering van een jonge vrouwelijke vampier die hij aan allerlei experimenten blootstelt ... tot zijn zoon verliefd wordt op het meisje.
Glissements progressifs du plaisir
Een jonge lesbische vrouw zit gevangen in een vreemd klooster. Haar seksuele en sadomasochistische verlangens hebben haar geheugen en besef van tijd aangetast en doen haar de greep op de werkelijkheid verliezen.